Przez długi czas podatnicy świadczący usługi spierali się z organami podatkowymi o opodatkowanie nagród wydawanych w ramach sprzedaży premiowej. Zdaniem fiskusa zwolnienie (zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT) nagród w sprzedaży premiowej do wysokości 760 zł dotyczyło wyłącznie tych przypadków, w których zawarte zostały umowy sprzedaży, a więc nastąpiło przeniesienie własności rzeczy. Do takiego stanowiska organy dochodziły przez odwoływanie się do definicji sprzedaży zawartej w kodeksie cywilnym (k.c.). Na podstawie art. 535 k.c., organy stwierdzały, że przedmiotem umowy sprzedaży mogą być wyłącznie rzeczy. A zatem nagrody wydawane przez usługodawców, w ocenie ministra finansów, nie mogły korzystać ze zwolnienia.

W interpretacjach wydawanych m.in. na wniosek banków organy podatkowe uznawały, że czynności bankowe nie prowadzą do zawarcia umowy sprzedaży, lecz do świadczenia usług. Umowa rachunku bankowego bądź umowa rachunku karty kredytowej nie są zaś tożsame z umową sprzedaży.

Sprzedaż towarów czy świadczenie usług

Ze stanowiskiem tym nie zgadzały się sądy administracyjne. W swoich wyrokach podkreślały, że skoro pojęcie „sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT należy przyjmować właśnie w znaczeniu potocznym, a to oznacza, że dotyczy ono zarówno sprzedaży towarów, jak i świadczenia usług (por. wyroki NSA z 27 marca 2015 r., II FSK 2758/14, czy z 18 czerwca 2015 r., II FSK 1618/13).

Odmienne traktowanie jest niedopuszczalne

Zdaniem sądów brak jest logicznych powodów, dla których nagrody przyznawane przez sprzedawców (jako dodatkowe świadczenie przy okazji umowy sprzedaży) byłyby opodatkowane podatkiem zryczałtowanym pobieranym przez płatnika (art. 41 ust. 4 ustawy o PIT), a nagrody wydawane w tym samym celu przez usługodawców (przy okazji wykonywania usług) byłyby opodatkowane podatkiem według skali, obliczanym i wpłacanym przez nagrodzonego podatnika. Podatnicy pozostający w porównywalnej sytuacji byliby wówczas potraktowani odmiennie, czemu sprzeciwia się treść art. 32 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP (por. wyroki NSA z 27 października 2015 r., II FSK 3872/13, oraz II FSK 3874/13).

W wielu wyrokach sądy potwierdzały, że organizowane przez banki czy SKOK akcje promocyjne typu money back/cash back są sprzedażą premiową (np. wskazane wyżej wyroki NSA z 27 marca 2015 r., II FSK 2758/14, czy z 29 października 2015 r., II FSK 218/15).