fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Schematy podatkowe: łatwo o pomyłkę w MDR

Adobe Stock
Przedsiębiorcy muszą w podobnym terminie raportować schematy podatkowe z różnych okresów.

Podatnicy mogą na razie odpocząć od raportowania schematów krajowych. Zostały one zawieszone do 30. dnia po odwołaniu stanu epidemii, który trwa. Nie dotyczy to jednak schematów transgranicznych, czyli operacji z udziałem podmiotów zagranicznych.

Czytaj też: Raportowanie schematów podatkowych: orzecznictwo ws. MDR nie jest jednolite

Powstaje duży problem, ponieważ firmy muszą myśleć jednocześnie o zgłaszaniu schematów aktualnych oraz ponownym raportowaniu schematów zgłoszonych w latach poprzednich.

Ponowne obowiązki

Przypomnijmy, że konieczność ponownego raportowania schematów transgranicznych to efekt pośpiesznej implementacji dyrektywy UE. Polska wdrożyła te przepisy 1 stycznia 2019 r., chociaż miała czas do 1 lipca 2020 r. Okazało się, że zaraportowane wcześniej schematy nie spełniają standardu określonego przez Komisję Europejską (tzw. unijnej schemy).

W efekcie 1 lipca 2020 r. w odniesieniu do transgranicznych schematów wszystkie numery NSP nadane przez szefa KAS (potwierdzające złożenie MDR) wydane przed tą datą stały się nieważne. Oznacza to, że transgraniczne schematy podatkowe z okresu od 26 czerwca 2018 r. do 30 czerwca 2020 r. trzeba zgłosić ponownie.

Promotorzy, czyli doradcy proponujący i wprowadzający takie schematy, mieli czas do 31 grudnia 2020 r. Informację kwartalną MDR-4 muszą zaś zgłosić do 30 kwietnia 2021 r. Korzystający, czyli przedsiębiorcy, muszą ponownie zgłosić schematy transgraniczne do 31 stycznia 2021 r., a wspomagający (np. księgowi) do 28 lutego 2021 r.

Co ze schematami z okresu po 1 lipca 2020 r.?

Jak wyjaśnia Maciej Przychodzeń, menedżer w dziale podatkowo-prawnym PwC Polska, bieg terminów związanych ze schematami podatkowymi transgranicznymi z okresu od 31 marca do 31 grudnia 2020 r. (które nie upłynęły jeszcze przed 1 lipca 2020 r.) zaczął biec ponownie od 1 stycznia 2021 r.

Uwaga na daty

– Jeśli uzgodnienie transgraniczne podlegające raportowaniu, np. przeniesienie bazy klientów między podmiotami powiązanymi, nastąpiło latem lub jesienią 2020 r., 30-dniowy termin na raportowanie był zawieszony, ale zaczął biec ponownie 1 stycznia 2021 r. To oznacza, że w podobnym terminie przedsiębiorca będzie musiał zaraportować informacje z lata, jesieni czy zimy (do końca 2020 r.). Co więcej, przedsiębiorcy będą musieli w tym samym czasie przekazać informacje o schematach z okresu od 31 marca do końca 2020 r. oraz ponownie o zdarzeniach zgłoszonych przed 1 lipca 2020 r. (podlegających obowiązkowi ponownego zgłoszenia).

Prawidłowe wypełnienie tych obowiązków oraz dotrzymanie terminów sprawia wiele problemów – mówi Maciej Przychodzeń.

Jednocześnie przedsiębiorcy muszą już myśleć o raportowaniu MDR-3. Do 30 kwietnia 2021 r. muszą złożyć MDR-3, dotyczący schematów transgranicznych z 2020 r. Nie dotyczy to jednak tych MDR-3, których termin na złożenie upłynął jeszcze przed zawieszeniem terminów.

Rodzi to wiele problemów.

– Z doświadczenia wiemy, że w praktyce największą bolączką jest prawidłowa identyfikacja przez osoby operacyjne transakcji czy operacji gospodarczych, które mogą podlegać obowiązkowemu raportowaniu MDR. W pewnym zakresie na pewno pomoże systemowe podejście do zagadnienia, w szczególności przygotowanie praktycznej procedury MDR i szczegółowe omówienie jej z pracownikami – mówi Łukasz Bączyk, członek zarządu ASB Tax.

Dodaje, że szeroki zakres regulacji dotyczących raportowania uniemożliwia prawidłowe wypełnienie tych obowiązków bez wsparcia doradcy.

doktor nauk prawnych, partner w Kancelarii Vinci & Vinci

Po lekturze fragmentu ordynacji podatkowej dotyczącego MDR ciśnie się na usta pytanie o cel tych przepisów. Cel dyrektywy DAC6 jest natomiast w niej bezpośrednio wskazany. Chodzi o zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego (art. 113 i 115 TFUE). Cel ten należy osiągnąć poprzez zgłaszanie informacji o transgranicznych uzgodnieniach potencjalnie agresywnego planowania podatkowego.

Z przepisów, uzasadnień projektów i objaśnień MF wynika, że celem przepisów polskich jest przede wszystkim dostęp organów państwa do informacji o transakcji. Z polskich przepisów wynika, że dotyczą one wszystkich i wszystkiego, ponieważ są bardzo nielogiczne, o

bardzo szerokim zakresie. Powstaje też pytanie, czy stosowanie przepisów o MDR z mocą wsteczną nie godzi w zasady pewności prawa i uzasadnionych oczekiwań.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA