Wniosek rzecznika dyscyplinarnego wszczyna właściwe postępowanie dyscyplinarne. Komisja dyscyplinarna, która jest jego adresatem nie może go, zatem zignorować. I musi niejako z marszu podjąć określone działania. Zobowiązany jest do tego zwłaszcza jej przewodniczący, na którym z dniem wpłynięcia wniosku rzecznika ciąży obowiązek wyznaczenia składu orzekającego a następnie skierowania sprawy na rozprawę. Tak wynika z § 14 rozporządzenia w sprawie postępowania wyjaśniającego i postępowania dyscyplinarnego w służbie cywilnej. Oczywiście, przekazanie sprawy na rozprawę i wyznaczenie jej terminu może mieć miejsce tylko wtedy, gdy przewodniczący komisji stwierdzi, że otrzymany od rzecznika materiał na to pozwala. Jeśli uzna, że postępowanie wyjaśniające wymaga uzupełnienia, ma obowiązek przekazać sprawę do oceny i rozpatrzenia przez komisję, która wydaje w tej sprawie postanowienie (o umorzeniu postępowania, albo przekazaniu sprawy rzecznikowi dyscyplinarnemu w celu uzupełnienia braków w postępowaniu wyjaśniającym albo skierowaniu sprawy do rozpoznania na rozprawie), które doręcza się obwinionemu i rzecznikowi.
Uzupełnienie braków
Postanowienie o odesłaniu sprawy do rzecznika dyscyplinarnego powinno wskazywać braki w postępowaniu wyjaśniającym (chodzi tu o braki mające wpływ na ocenę stanu faktycznego) oraz określać termin ich uzupełnienia nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni od dnia doręczenia postanowienia. Na uzasadniony wniosek rzecznika komisja dyscyplinarna może określić dłuższy niż 14-dniowy termin uzupełnienia braków w postępowaniu wyjaśniającym. Jak wynika z wyjaśnień Departamentu Służby Cywilnej KPRM (poradnik „Sposób prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego w służbie cywilnej") na to postanowienie nie przysługuje zażalenie.
Następny etap rozprawa
Sprawę na rozprawę skierować może przewodniczący komisji zaraz po otrzymaniu od rzecznika dyscyplinarnego odpowiedniego wniosku, albo komisja po jego uzupełnieniu na jej wezwanie. W obu sytuacjach przewodniczący komisji dyscyplinarnej ma obowiązek zarządzić, aby egzemplarz wniosku rzecznika o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego został doręczony obwinionemu. A także, aby wezwanie na rozprawę dotarło do stron. O jej terminie zawiadamia się też obrońcę obwinionego, jeżeli został ustanowiony.
Obrońca z wyboru lub z urzędu
Powołanie obrońcy zależy od decyzji obwinionego. W czasie postępowania dyscyplinarnego może on korzystać z pomocy wybranego przez siebie obrońcy np. adwokata, radcy prawnego czy członka korpusu sc (z zastrzeżeniem przepisów o ochronie tajemnicy ustawowo chronionej, z ustawy z 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1167 ze zm.), ale nie musi. Posiadanie przez niego obrońcy będzie jednak wymagane, gdy rzecznik dyscyplinarny wniósł o orzeczenie kary wydalenia ze służby cywilnej albo kary wydalenia z pracy w urzędzie. W takiej sytuacji, jeśli obwiniony nie ma obrońcy z wyboru, przewodniczący składu orzekającego wyznacza mu obrońcę spośród członków korpusu sc. Przy czym jak wynika z art. 131 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) obwiniony ponosi tylko koszty ustanowienia obrońcy z wyboru, a zatem koszty działania obrońcy wyznaczonego przez przewodniczącego komisji już go nie obchodzą.
Co w wezwaniu
W wezwaniu oznacza się komisję dyscyplinarną, wymienia skład orzekający oraz podaje się, w jakiej sprawie, w jakim charakterze, miejscu i czasie ma się stawić adresat, i wskazuje, czy jego stawiennictwo jest obowiązkowe, a także uprzedza o skutkach niestawiennictwa. Doręczenie wezwania obwinionemu powinno nastąpić, co najmniej 7 dni przed terminem rozprawy. Gdyby jednak termin ten nie został zachowany (np. na skutek pomyłki) obwiniony, choć przepisy na ten temat milczą, ma prawo jak się wydaje złożyć wniosek o zmianę wadliwie wyznaczonej daty rozprawy a przewodniczący komisji taki wniosek powinien zaakceptować.