Rz: Kiedy zamawiający powinien uwzględnić zastrzeżenie wykonawcy, że część danych zawartych w ofercie stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?
Janusz Dolecki: Po ostatniej nowelizacji prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 19 października 2014 r., zamawiający powinni mieć z tym mniej problemów. Po pierwsze, przepisy prawa zamówień publicznych (PZP) w art. 8 ust. 3 odsyłają do przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która definiuje pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z jej art. 11 ust. 4 są to informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, w stosunku do których wykonawca podjął stosowne działania, aby zachować je w poufności. Po drugie – dokonując takiego zastrzeżenia wykonawca zobowiązany jest wykazać zamawiającemu, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Przy czym dla wykazania zachowania w poufności określonych informacji nie wystarczy, że w danej firmie zostały one objęte zwykłą tajemnicą służbową. Muszą być dostępne wyłącznie ścisłemu gronu osób.
Wprowadzenie w przepisie art. 8 ust. 3 ustawy PZP koniunkcji – zastrzeżenie plus wykazanie zasadności zastrzeżenia – stanowi dodatkowe ułatwienie dla zamawiających. To przedsiębiorca musi od razu, wnosząc o zastrzeżenie w stosunku do określonych informacji, udowodnić, że stanowią one tajemnicę. Wcześniej często konieczne było zwracanie się do firmy z prośbą o złożenie wyjaśnień. Dziś sytuacja jest prostsza – nie ma wystarczającego uzasadnienia, nie ma zastrzeżenia tajemnicy.
W jakich sytuacjach zamawiający może zakwestionować zastrzeżenie tajemnicy?
Gdy nie jest spełniona jedna z tych dwóch przesłanek, które wskazałem wcześniej. Trudno zazwyczaj kwestionować fakt, że dane stanowią istotną wartość dla wykonawcy, ponieważ zastrzegane w ofercie informacje zazwyczaj dotyczą danych finansowych, kadrowych, technologicznych, kosztowych . Mogą więc stanowić istotną wartość dla przedsiębiorcy. Sytuacja jest bardziej klarowna, jeśli dane te zostały już ujawnione – np. pojawiają się na stronie internetowej lub w materiałach udostępnianych przez producenta. Często zwracają na to uwagę inni wykonawcy biorący udział w przetargu.