Środki czystości są zwolnione z podatku

Jeżeli zamiast napojów pracodawca dostarcza pracownikom paczki herbaty, to świadczenie takie podlega PIT. Zwolnione z podatku są natomiast wydane na podstawie przepisów o BHP ręczniki i mydła

Aktualizacja: 27.10.2009 06:37 Publikacja: 27.10.2009 05:57

Środki czystości są zwolnione z podatku

Foto: www.sxc.hu

Zwolnione z podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za nie przysługujące pracownikom na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Przyznane jednak muszą być na podstawie odrębnych ustaw lub wydanych na ich podstawie przepisów wykonawczych. Co więcej, zwolnienie podatkowe można zastosować wtedy, gdy do wydawania świadczeń zobowiązują pracodawcę szczegółowe przepisy prawa pracy.

[srodtytul]Co mówią przepisy[/srodtytul]

Z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5B519B0D12116E091957D9C744B7B019?id=170775]rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy[/link] wynika, że pracodawca jest zobowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje, a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych – zapewnić oprócz wody inne napoje.

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE89BF528781D2C42167CAF23691862B?id=76037]Kodeks pracy[/link] przewiduje również, że pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Szczegółowe zasady zaopatrzenia w napoje pracowników zatrudnionych stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=D243ECD5A269E3CB511A310708B7B6E0?id=73956]rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów[/link]. Zgodnie z nim pracodawca zapewnia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie m.in. napoje.

[srodtytul]Herbata to nie napój[/srodtytul]

Wspomniane rozporządzenia nie określają, kto i w jaki sposób winien przygotowywać napoje, nakładając jedynie na pracodawcę obowiązek ich zapewnienia. Tymczasem niektórzy pracodawcy zamiast napojów wydają pracownikom paczki herbaty. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że dostarczenie pracownikom paczek herbaty nie może być utożsamiane z napojem. Ich zdaniem bowiem paczka herbaty jest artykułem spożywczym. Skoro każdy pracownik otrzyma opakowania herbaty, świadczenie to nie może korzystać ze zwolnienia od [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F2E887FE086DC1759E63324E65DE1105?id=80474]PIT[/link] (tak m.in. [b]Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 marca 2009 r. (IBPBII/1/415-39/09/HK).[/b][srodtytul]Gdy pracownik myje się w zakładzie[/srodtytul]

Z kodeksu pracy wynika również, że pracodawca powinien dostarczyć pracownikom niezbędne środki higieny osobistej. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ogólnych przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić dostarczanie pracownikom środków higieny osobistej, których ilość i rodzaje powinny być dostosowane do rodzaju i stopnia zanieczyszczenia ciała przy określonych pracach. Jeżeli zatem na podstawie przepisów o BHP pracodawca zapewnia pracownikom ręczniki i mydła, to świadczenia te objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponieważ jednak te środki higieny osobistej dostarczane są w związku z wykonywaną pracą, to zwolnienie z PIT będzie miało zastosowanie, pod warunkiem że będą one wykorzystywane w zakładzie pracy.

[ramka][b]Przykład[/b]

Pan Mateusz zatrudnia kilkadziesiąt osób. Jako pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje oraz środki higieny osobistej, których ilość i rodzaje powinny być dostosowane do rodzaju pracy. Pracodawca, wykonując te zobowiązania, określił w regulaminie pracy rodzaj i ilość środków ochrony osobistej oraz napojów przysługujących pracownikom. Zgodnie z regulaminem wydaje pracownikom raz na kwartał herbatę i mydło, a raz na rok – ręcznik. Wydanie odbywa się na podstawie aktualnych imiennych wykazów za potwierdzeniem odbioru. Ponieważ w opinii organów podatkowych dostarczenie pracownikom paczek herbaty nie może być utożsamiane z napojem, od wartości herbaty należy pobierać zaliczkę na podatek dochodowy. kolei wydane ręczniki i mydła są zwolnione z podatku.[/ramka]

Zwolnione z podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za nie przysługujące pracownikom na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy. Przyznane jednak muszą być na podstawie odrębnych ustaw lub wydanych na ich podstawie przepisów wykonawczych. Co więcej, zwolnienie podatkowe można zastosować wtedy, gdy do wydawania świadczeń zobowiązują pracodawcę szczegółowe przepisy prawa pracy.

[srodtytul]Co mówią przepisy[/srodtytul]

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP