Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 lipca 2016 r. (I GSK 1780/14).
Spółka prowadzi działalność z zakresu wytwarzania, dystrybucji oraz obrotu energią cieplną. Jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Dodatkowo, jest objęta obowiązkiem nabycia oraz umarzania świadectw efektywności energetycznej, czyli tzw. białych certyfikatów, na podstawie art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o efektywności energetycznej. Spółka zamierza korzystać ze zwolnienia wyrobów gazowych z podatku akcyzowego, określonego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej. W związku z tym zapytała czy w tej sytuacji będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej. Sama uważała a, że uczestnictwo w systemie certyfikatów spełnia przesłankę wdrożenia systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, wynikającą z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, w związku z czym będzie podlegać zwolnieniu z podatku.
Organ podatkowy w interpretacji (ITPP3/443-551/13/JK) nie podzielił stanowiska spółki. Jego zdaniem obrót świadectwami nie spełnia przesłanek wynikających z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy akcyzowej, ponieważ nie jest dowodem wprowadzenia w życie systemu, który ma na celu ochronę środowiska lub podwyższenie efektywności energetycznej. WSA podzielił w pełni stanowisko organu.
NSA oddalił skargę spółki. W uzasadnieniu podkreślił, że samo podleganie obowiązkowi nabycia i umorzenia świadectw efektywności energetycznej nie uprawnia spółki do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Warunkiem korzystania ze zwolnienia jest wprowadzenie w życie systemu prowadzącego do osiągania celów związanych z ochroną środowiska lub podwyższeniem efektywności energetycznej. Obrót certyfikatami nie jest wystarczający do uznania, że przesłanki te zostały spełnione.
—Aleksandra Napiórkowska, współpracowniczka zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte