Najpierw trzeba oddać pieniądze, potem można skorygować VAT

Gdy sprzedaż towarów przez internet konsumentom nie została udokumentowana ani fakturą, ani paragonem fiskalnym, przy odstąpieniu od umowy dokumentem księgowania zwrotu kosztów będzie wyciąg bankowy.

Publikacja: 19.11.2018 01:00

Najpierw trzeba oddać pieniądze, potem można skorygować VAT

Foto: Adobe Stock

- Spółka (podatnik VAT czynny) prowadzi za pośrednictwem własnego sklepu internetowego sprzedaż biletów w formie elektronicznej na wydarzenia muzyczne, kulturalne, sportowe i inne odbywające się na terytorium Polski. W przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora, klient uprawniony jest do tego, aby domagać się zwrotu poniesionych przez siebie wydatków na zakup biletów. W przypadku zawarcia z organizatorem stosownej umowy spółka może realizować na zlecenie organizatora i w jego imieniu obsługę zwrotu kosztów zakupu biletów. W takim przypadku żądanie zwrotu może zostać złożone przez klienta na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Realizacja zwrotów trwa do 30 dni od daty dostarczenia na adres poczty elektronicznej formularza zwrotu wysłanego przez klienta. Ponadto, konsument może w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem maila. W jakim momencie spółka jest uprawniona do skorygowania (zmniejszenia) podstawy opodatkowania i VAT w przypadku zwrotu biletów na imprezy kulturalne, sportowe itp. przez klientów będących osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, gdy sprzedaż nie jest udokumentowana ani paragonem fiskalnym (spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących), ani fakturą i gdy dokumentem potwierdzającym zwrot jest wyciąg bankowy? – pyta czytelniczka.

Czytaj także: VAT: zwrot towaru bez paragonu

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (dotyczy faktur), obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

W analizowanej sprawie, skoro ani nie została wystawiona faktura, ani sprzedaż nie została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT wystarczające może być – w przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora –roszczenie klienta złożone w formie elektronicznej lub pisemnej z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów na zakup biletu oraz zwrot ceny biletu na rachunek bankowy klienta np. na rachunek bankowy, z którego nastąpiła zapłata. Natomiast w przypadku odstąpienia od umowy, takim dokumentem będzie przesłane przez klienta oświadczenie w formie pisemnej lub elektronicznej oraz zwrot ceny biletu na rachunek bankowy klienta.

Jak czytamy w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 listopada 2017 r. (0111-KDIB3-1.4012.497. 2017.2.KO): „W przypadku sprzedaży biletów konsumentom, która to sprzedaż nie została udokumentowana fakturą VAT, jak i również paragonem fiskalnym (...), w sytuacji, gdy nastąpi zwrot biletów przez konsumentów, dokumentem księgowania zwrotu kosztów biletów konsumentom będzie wyciąg bankowy. Wnioskodawca będzie mógł zmniejszyć podstawę opodatkowania podatku od towarów i usług na podstawie wyciągu bankowego dopiero za okres, w którym dokona zwrotu klientom kosztów biletów". ?

Autor jest doradcą podatkowym

podstawa prawna: art. 29a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1221 ze zm.)

- Spółka (podatnik VAT czynny) prowadzi za pośrednictwem własnego sklepu internetowego sprzedaż biletów w formie elektronicznej na wydarzenia muzyczne, kulturalne, sportowe i inne odbywające się na terytorium Polski. W przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora, klient uprawniony jest do tego, aby domagać się zwrotu poniesionych przez siebie wydatków na zakup biletów. W przypadku zawarcia z organizatorem stosownej umowy spółka może realizować na zlecenie organizatora i w jego imieniu obsługę zwrotu kosztów zakupu biletów. W takim przypadku żądanie zwrotu może zostać złożone przez klienta na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Realizacja zwrotów trwa do 30 dni od daty dostarczenia na adres poczty elektronicznej formularza zwrotu wysłanego przez klienta. Ponadto, konsument może w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem maila. W jakim momencie spółka jest uprawniona do skorygowania (zmniejszenia) podstawy opodatkowania i VAT w przypadku zwrotu biletów na imprezy kulturalne, sportowe itp. przez klientów będących osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, gdy sprzedaż nie jest udokumentowana ani paragonem fiskalnym (spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących), ani fakturą i gdy dokumentem potwierdzającym zwrot jest wyciąg bankowy? – pyta czytelniczka.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO