- Spółka (podatnik VAT czynny) prowadzi za pośrednictwem własnego sklepu internetowego sprzedaż biletów w formie elektronicznej na wydarzenia muzyczne, kulturalne, sportowe i inne odbywające się na terytorium Polski. W przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora, klient uprawniony jest do tego, aby domagać się zwrotu poniesionych przez siebie wydatków na zakup biletów. W przypadku zawarcia z organizatorem stosownej umowy spółka może realizować na zlecenie organizatora i w jego imieniu obsługę zwrotu kosztów zakupu biletów. W takim przypadku żądanie zwrotu może zostać złożone przez klienta na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Realizacja zwrotów trwa do 30 dni od daty dostarczenia na adres poczty elektronicznej formularza zwrotu wysłanego przez klienta. Ponadto, konsument może w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej przez internet bez podawania przyczyny. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone na przykład w formie elektronicznej za pośrednictwem maila. W jakim momencie spółka jest uprawniona do skorygowania (zmniejszenia) podstawy opodatkowania i VAT w przypadku zwrotu biletów na imprezy kulturalne, sportowe itp. przez klientów będących osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, gdy sprzedaż nie jest udokumentowana ani paragonem fiskalnym (spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących), ani fakturą i gdy dokumentem potwierdzającym zwrot jest wyciąg bankowy? – pyta czytelniczka.
Czytaj także: VAT: zwrot towaru bez paragonu
Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 29a ust. 13 ustawy o VAT (dotyczy faktur), obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań;