W środę w kancelarii premiera obradował specjalny sztab z udziałem przedstawicieli portów. Jeżeli rządy Polski i Ukrainy dopną umowy na przeładunek i składowanie węgla i zboża, porty i ich terminale będą musiały udostępnić infrastrukturę przeładunkową. Dla portów to dobry biznes. Opłaty pobierane np. za węglowce są o wiele wyższe niż za inne jednostki. Porty zatem nie będą protestowały.
Pozostaje pytanie, co z terminalami. Porty udostępniają im infrastrukturę.
Czytaj więcej
Rząd chce wypłacić gospodarstwom domowym jednorazowy dodatek węglowy w wysokości 3 tys. zł - wynika z opisu projektu ustawy wprowadzonego do prac legislacyjnych rządu. Warunkiem otrzymania dodatku ma być zgłoszenie pieca na węgiel do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
– To one kontraktują węgiel, ale też zarządzają portfelem umów i będą weryfikowali, czy konieczne będzie zamykanie tych potrzebnych do zwiększenia wolumenu przeładunkowego węgla i zboża – wyjaśnia Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Skutki odstąpienia od umów
Zawarta przez strony umowa wiąże dopóty, dopóki nie zostanie skutecznie rozwiązana lub roszczenia z niej wynikające nie ulegną przedawnieniu, nie staną się niemożliwe do zaspokojenia – uważa mec. Andrzej Szmigiel, partner w kancelarii DECISIVE Szmigiel Papros Gregorczyk. – Zobowiązania z tytułu umów należy wykonywać zgodnie z treścią art. 353 i art. 354 kodeksu cywilnego. Zarazem skuteczne prawnie oświadczenie o rozwiązaniu danej umowy wymaga podstaw umownych lub ustawowych – dodaje.