Zgodnie z uzasadnieniem projektu ustawy, jednym z głównych celów nowelizacji jest „wyposażenie rad nadzorczych w narzędzia umożliwiające prowadzenie bardziej efektywnego nadzoru korporacyjnego”. Niniejszy artykuł poświęcony jest temu, w jakie narzędzia ustawodawca wyposażył rady nadzorcze. Nie obejmuje on jednak zagadnień związanych z prawem grup spółek.
Czytaj więcej
Rada nadzorcza ma pilnować, żeby zarząd działał wyłącznie w interesie danej spółki.
Prawo do żądania przekazania informacji, dokumentów, sprawozdań lub wyjaśnień
Na gruncie aktualnego stanu prawnego w ramach czynności nadzorczych rada nadzorcza może badać dokumenty spółki, żądać od zarządu i pracowników spółki sprawozdań, wyjaśnień oraz dokonywać rewizji stanu majątku spółki. Praktyka pokazuje, że regulacje te są niedoskonałe. Przede wszystkim nie przewidują mechanizmów umożliwiających skuteczne wykonywanie prawa do żądania przekazania informacji. Nowelizacja przewiduje zmiany w tym zakresie. Po pierwsze rozszerza krąg osób zobowiązanych do udzielenia informacji, o prokurentów oraz osoby, które wykonują na rzecz spółki regularnie czynności na podstawie umowy o dzieło, zlecenia albo innej podobnej umowy. Po drugie wprowadza obowiązek udzielania informacji niezwłocznie, ale nie później niż w terminie dwóch tygodni od zgłoszenia żądania. Rada może określić w żądaniu dłuższy termin. W końcu art. 5871 KSH przewiduje odpowiedzialność karną dla osób, które nie przekazują ww. informacji w terminie, przekazują nieprawdziwe informacje lub zatajają dane wpływające w istotny sposób na ich treść. Za popełnienie opisanego przestępstwa grozi kara grzywny od 6 000 zł do 50 000 zł albo kara ograniczenia wolności. Rozwiązanie takie choć dyskusyjne, powinno przyczynić się do zwiększenia efektywności działań nadzorczych. Wątpliwości może budzić, czy obwarowanie powyższych obowiązków odpowiedzialnością karną nie jest nadmierne.
Obowiązek zarządu do udzielania informacji