Zrzeczenie się wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy powoduje prawomocność decyzji

Po nowelizacji procedury administracyjnej, podczas biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do skorzystania z tego środka. Regulację tę stosuje się odpowiednio do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze.

Publikacja: 04.07.2017 02:00

Zrzeczenie się wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy powoduje prawomocność decyzji

Foto: Fotolia.com

- Na początku czerwca strona złożyła wniosek o udzielenie jej koncesji przez ministra. W razie nieprzyznania koncesji, strona chce zrzec się prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy po to, aby od razu skierować skargę do sądu. Czy może skorzystać z takiego rozwiązania?

Nie. Zrzeczenie się przez stronę prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy spowoduje, że nie będzie mogła zaskarżyć tej decyzji do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Strona może natomiast nie wnosić wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (bez składania oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do skorzystania z tego wniosku) i po otrzymaniu decyzji wnieść skargę do sądu.

W myśl art. 127 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) od decyzji wydanej w pierwszej instancji przez ministra (w rozumieniu art. 5 § 2 pkt 4 k.p.a.) lub samorządowe kolegium odwoławcze nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może jednak zwrócić się do tego organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Do tego wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od decyzji. Dotyczy to także art. 127a k.p.a., przewidującego możliwość zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania, który dodano ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Do postępowań administracyjnych wszczętych i niezakończonych przed tym dniem ostateczną decyzją lub postanowieniem stosuje się jednak nadal przepisy k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu, z wyjątkiem nowych przepisów o mediacji (art. 96a-96n k.p.a.), z których można skorzystać także w postępowaniach wszczętych przed 1  czerwca.

Zgodnie z nowym art. 127a k.p.a. w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania (bądź wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy), czyli zasadniczo w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji, który wydał decyzję. W sytuacji, gdy jest tylko jedna strona postępowania, to z dniem doręczenia organowi jej oświadczenia o zrzeczeniu się decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Jeżeli jednak jest kilka stron, to ten skutek powstaje dopiero z dniem doręczenia organowi wskazanego wyżej oświadczenia przez ostatnią ze stron. W decyzji organ ma obowiązek pouczyć stronę o możliwości zrzeczenia się odwołania (wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy) oraz o skutkach takiego oświadczenia strony (art. 107 § 1 pkt 7 k.p.a.). W przypadku, gdy uprawnienia do wniesienia odwołania zrzekły się wszystkie strony, decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do skorzystania z odwołania (art. 130 § 4 k.p.a.).

W myśl art. 16 § 1 k.p.a. decyzje ostateczne to takie, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. W dodanym nowelizacją art. 16 § 3 k.p.a. wskazano, że decyzje ostateczne, których nie można zaskarżyć do sądu, są prawomocne. W razie zrzeczenia się przez stronę prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, decyzja stanie się prawomocna, w związku z czym nie będzie można zaskarżyć jej do sądu.

W zmienionych nowelizacją przepisach ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej p.p.s.a.) przewidziano jednak, że wniesienie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie stanowi już wymogu umożliwiającego skierowanie skargi do sądu.

Jeżeli stronie przysługuje prawo do zwrócenia się do organu, który wydał decyzję z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, strona może wnieść skargę na tę decyzję bez skorzystania z tego prawa (art. 52 § 3 p.p.s.a.). Ma na to 30 dni od dnia doręczenia jej decyzji. Należy jednak zwrócić uwagę, że w sytuacji, gdy w danej sprawie jedna ze stron skorzysta ze skargi do sądu, a inna z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, to pierwszeństwo ma taki wniosek. Jeżeli choć jedna ze stron zwróci się do organu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, to skargi pozostałych stron także zostaną rozpoznane przez ten organ jak wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 54a p.p.s.a.).

podstawa prawna: art. 1 pkt 23, pkt 31-32, art. 9 pkt 2-5, art. 16-18 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2017 r. poz. 935)

- Na początku czerwca strona złożyła wniosek o udzielenie jej koncesji przez ministra. W razie nieprzyznania koncesji, strona chce zrzec się prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy po to, aby od razu skierować skargę do sądu. Czy może skorzystać z takiego rozwiązania?

Nie. Zrzeczenie się przez stronę prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy spowoduje, że nie będzie mogła zaskarżyć tej decyzji do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Strona może natomiast nie wnosić wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (bez składania oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do skorzystania z tego wniosku) i po otrzymaniu decyzji wnieść skargę do sądu.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP