Jak dzielić koszty transportu przy sprzedaży z różnymi stawkami VAT

Publikacja: 21.11.2018 01:00

Jak dzielić koszty transportu przy sprzedaży z różnymi stawkami VAT

Foto: Adobe Stock

- Spółka sprzedaje towary za pośrednictwem portalu internetowego. Towary są wydawane/dostarczane przez spółkę bezpośrednio z jej magazynu do miejsca wskazanego przez klienta (na terytorium Polski). W ofercie firmy są towary objęte zarówno podstawową, 23-proc. stawką VAT, jak i stawkami obniżonymi, tj. 8 i 5 proc.

Składając zamówienie klient określa sposób dostarczenia towarów – możliwy jest odbiór osobisty albo dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej. W tym drugim przypadku do wartości zamówienia doliczany jest dodatkowy koszt transportu (dostawy) powiększający całą wartość zamówienia. Koszt transportu jest więc alokowany na całe zamówienie – nie powiększa ceny sprzedaży każdego towaru osobno. Klient musi opłacić całe zamówienie (towary i transport), aby je otrzymać. Spółka nie zawiera z klientem odrębnej umowy na transport towarów, jest to element umowy sprzedaży.

Czy i w jaki sposób koszt transportu powinien być uwzględniany w podstawie opodatkowania sprzedaży towarów?

Podstawą opodatkowania VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (zob. art. 29a ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zatem w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość zapłaty pobieranej od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć cenę towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej transakcji, tj. konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług. Koszty transportu, doliczone do sprzedaży towaru, nie są wynagrodzeniem za odrębną usługę. To koszty dodatkowe podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towaru. Są one elementem świadczenia zasadniczego, a zatem zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy towarów (świadczenia głównego).

Czytaj też:

VAT: Jak rozliczyć wydatki na transport międzynarodowy przy imporcie

VAT: miejsce świadczenia usług spedycyjnych

Transport i spedycja a VAT

Uwaga! Oznacza to, że koszt transportu towarów powinien podlegać opodatkowaniu VAT według zasad właściwych dla konkretnego towaru objętego zamówieniem, tj. m.in. według stawki właściwej dla dostarczanego towaru.

Gdy przedmiotem jednej dostawy są towary opodatkowane różnymi stawkami (8 proc. i 23 proc.), wówczas koszty transportu należy przyporządkować proporcjonalnie do podstawy opodatkowania poszczególnych towarów i do kosztów tych zastosować taką samą stawkę, jak dla towarów, z którymi są związane.

Przykład

Zamówienie obejmuje dwa towary, każdy z nich ma wartość 100 zł brutto (łączna wartość zamówienia brutto, bez kosztów transportu, to 200 zł). Jeden towar jest opodatkowany 23-proc. stawką VAT, drugi stawką 8-proc. Klient poniesie kosztu transportu: 20 zł brutto. Koszt transportu, w cenie brutto należy przyporządkować po połowie do każdego ze sprzedanych towarów (powiększy on ich wartość brutto).

Skoro więc w analizowanej sprawie koszty transportu nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są elementem sprzedaży towarów, co do zasady, nie powinny być wykazywane w odrębnej pozycji faktury dokumentującej sprzedaż towarów (por. interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2018 r., 0115-KDIT1-1.4012.158.2018.1.BS; 0115-KDIT1-1.4012.162.2018.1.KM).

— Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy

- Spółka sprzedaje towary za pośrednictwem portalu internetowego. Towary są wydawane/dostarczane przez spółkę bezpośrednio z jej magazynu do miejsca wskazanego przez klienta (na terytorium Polski). W ofercie firmy są towary objęte zarówno podstawową, 23-proc. stawką VAT, jak i stawkami obniżonymi, tj. 8 i 5 proc.

Składając zamówienie klient określa sposób dostarczenia towarów – możliwy jest odbiór osobisty albo dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej. W tym drugim przypadku do wartości zamówienia doliczany jest dodatkowy koszt transportu (dostawy) powiększający całą wartość zamówienia. Koszt transportu jest więc alokowany na całe zamówienie – nie powiększa ceny sprzedaży każdego towaru osobno. Klient musi opłacić całe zamówienie (towary i transport), aby je otrzymać. Spółka nie zawiera z klientem odrębnej umowy na transport towarów, jest to element umowy sprzedaży.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP