- Spółka sprzedaje towary za pośrednictwem portalu internetowego. Towary są wydawane/dostarczane przez spółkę bezpośrednio z jej magazynu do miejsca wskazanego przez klienta (na terytorium Polski). W ofercie firmy są towary objęte zarówno podstawową, 23-proc. stawką VAT, jak i stawkami obniżonymi, tj. 8 i 5 proc.
Składając zamówienie klient określa sposób dostarczenia towarów – możliwy jest odbiór osobisty albo dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej. W tym drugim przypadku do wartości zamówienia doliczany jest dodatkowy koszt transportu (dostawy) powiększający całą wartość zamówienia. Koszt transportu jest więc alokowany na całe zamówienie – nie powiększa ceny sprzedaży każdego towaru osobno. Klient musi opłacić całe zamówienie (towary i transport), aby je otrzymać. Spółka nie zawiera z klientem odrębnej umowy na transport towarów, jest to element umowy sprzedaży.
Czy i w jaki sposób koszt transportu powinien być uwzględniany w podstawie opodatkowania sprzedaży towarów?
Podstawą opodatkowania VAT jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (zob. art. 29a ust. 1 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje: