Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) 5 kwietnia 2018 r. wydał interpretację dotyczącą określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usługi reklamy na obiekcie lub ścianie budynku (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57. 2018.1.MK).
Interpretacja została wydana na wniosek gminy, która w ramach działalności gospodarczej zawiera umowy w sprawie zezwolenia na umieszczenie reklamy na obiektach/nieruchomościach będących jej własnością. W tym celu rada miejska podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad umieszczania reklam na obiektach i nieruchomościach. Określiła w niej, że przez reklamę rozumie się treści i emblematy o charakterze informacyjnym lub marketingowym, mające skłonić kupującego towar lub usługi do dokonania wyboru. Zgodnie z ww. uchwałą zezwolenie na umieszczenie reklamy jest wydawane na wniosek, który jest rozpatrywany przez burmistrza.
Reklamy są umieszczane na obiektach i nieruchomościach gminy na podstawie umowy cywilnoprawnej, określającej prawa i obowiązki związane z ich umieszczeniem, zawieranej na czas określony. Zgodnie z umowami, świadczenie opisanej usługi odbywa się w okresach miesięcznych, kilkumiesięcznych, rocznych a czasem kilkuletnich. Reklamodawcy bez zgody gminy nie mogą dokonywać zmian w zakresie ustalonej lokacji reklamy, jej konstrukcji, materiału użytego do jej wykonania, a także jej powierzchni. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie reklamy w należytym stanie jest reklamodawca. Jednocześnie gmina podała we wniosku, że nie pobiera opłat za umieszczanie tablic informacyjnych i szyldów, których umieszczenie wynika z przepisów prawa.
Gmina wskazała również, że na dzień złożenia wniosku posiada umowy zawarte na okres roku, dwóch, trzech, pięciu oraz dziesięciu lat. W każdej z zawartych umów ustalono, że reklamodawcy uiszczają opłatę za świadczenie przedmiotowej usługi na rzecz gminy jednorazowo za każde dwanaście miesięcy w terminie ustalonym w umowie.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego gmina zadała pytanie, czy świadczona usługa na gruncie ustawy o VAT powinna zostać zakwalifikowana jako usługa reklamy, w stosunku do której obowiązek podatkowy należy rozpoznać na zasadach ogólnych, czy też jako usługa najmu, dla której obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wystawienia faktury. Gmina przedstawiając własne stanowisko stwierdziła, że świadczona przez nią usługa polegająca na zezwoleniu na montaż reklamy na gruncie ustawy o VAT powinna zostać zakwalifikowana jako usługa najmu, w związku z czym obowiązek podatkowy powinien powstawać na zasadach szczególnych, tj. co do zasady z chwilą wystawienia faktury.