Specustawa COVID-19 stanowi niewątpliwie unikalne rozwiązanie z punktu widzenia tworzenie prawa. Jedna ustawa zmienia równocześnie blisko 60 aktów prawnych, w tym również przepisy ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) i ustawy z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (dalej: ustawa o biegłych rewidentach), które regulują kwestie sporządzania i badania sprawozdań finansowych.
Specustawa COVID-19 dała specjalne uprawnienia Ministrowi Finansów, który na jej podstawie wydał Rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (dalej: rozporządzenie) zmieniające nie tylko terminy sporządzania, publikowania i badania sprawozdań finansowych wynikające z ustawy o rachunkowości ale również terminy dla podmiotów nadzorowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego (tj. spółek publicznych, towarzystw funduszy inwestycyjnych i firm inwestycyjnych) wynikające z właściwych dla nich regulacji.
Sporządzanie, publikowanie i badanie sprawozdań
W zależności od typu jednostki terminy sprawozdawczości finansowej zostały przesunięte o 2 lub 3 miesiące. Dla jednostek podlegających nadzorowi KNF i jednostek działających w sferze budżetowej wydłużenie wyniosło 2 miesiące. Rozwiązanie takie zostało przyjęte, aby uwzględnić nie tylko potrzeby tych jednostek, ale również potrzeby informacyjne innych interesariuszy.
Dla pozostałych podmiotów terminy zostały przesunięte o trzy miesiące, gdyż krąg użytkowników sprawozdań finansowych jest w ich przypadku dużo węższy.