We wtorek Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki, która spierała się o zakres wprowadzonych od 2018 r. ograniczeń dla firm powiązanych przy kosztach tzw. usług niematerialnych. Sąd nie zgodził się, że wydatki związane z komercjalizacją sfinalizowanych inwestycji deweloperskich korzystają z wyjątku od obowiązku ich limitowania.
Gospodarcze realia
Sprawa dotyczyła spółki deweloperskiej. We wniosku o interpretację firma wyjaśniła, że do swojej działalności wykorzystuje spółki celowe. Jest to podyktowane wymogami biznesowymi, przede wszystkim stawianymi przez banki, które udzielają finansowania na przedsięwzięcia deweloperskie realizowane przez grupę. Jak tłumaczyła podatniczka, spółki celowe powoływane są do realizacji konkretnego przedsięwzięcia. I zasadniczo nie posiadają zaplecza technicznego, kadrowego, wiedzy technicznej i doświadczenia niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia. Wyposażenie ich w takie zasoby nie byłoby jednak uzasadnione ekonomicznie, więc ich działalność opiera się na zakupie od grupy (spółek powiązanych) usług niezbędnych zarówno w procesie realizacji przedsięwzięcia, jak i bieżącego funkcjonowania.
Czytaj także: Wydatki reklamowe: odliczasz koszty, przekonaj fiskusa - interpretacje podatkowe
Wątpliwości dewelopera miały związek z nowelizacją obowiązującą od 1 stycznia 2018 r., która wprowadziła ograniczenia w prawie do rozliczania kosztów dla tzw. usług niematerialnych (m.in. art. 15e ustawy o CIT). Postanowiła się upewnić, czy koszty usług inwestycyjnych ponoszonych przez spółki celowe podlegają nowym ograniczeniom.
Fiskus potwierdził, że usługi inwestycyjne obejmujące czynności związane ze wsparciem przy zaprojektowaniu i wybudowaniu budynków i infrastruktury towarzyszącej nie podlegają ograniczeniom jako koszty usług bezpośrednio związanych z wytworzeniem towarów, tj. na zasadzie wyjątku z art. 15e ust. 11 pkt 1 ustawy o CIT. Ale nie dopatrzył się podstaw, żeby odstąpić od limitowania kosztów przy czynnościach związanych z wyszukaniem i pozyskaniem terenów pod budowę, wsparciem w zawarciu i obsłudze umów z bankiem, usług związanych z marketingiem i sprzedażą poszczególnych powierzchni w budynkach już wybudowanych (tzw. komercjalizacja) oraz z zarządzaniem czy obsługą posprzedażową.