Jak rozliczyć ulgę podatkową w Polskiej Strefie Inwestycji

Zwolnieniu z podatku dochodowego podlega cały dochód z działalności gospodarczej wskazanej w decyzji o wsparciu oraz prowadzonej na wskazanym w niej terenie, a nie jedynie wygenerowany z inwestycji, na którą uzyskano decyzję.

Publikacja: 04.02.2019 04:20

Jak rozliczyć ulgę podatkową w Polskiej Strefie Inwestycji

Foto: Adobe Stock

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 grudnia 2018 r. (0114-KDIP2-3.4010.255.2018.1.MS).

Czytaj także: Ograniczenia dotyczą także kosztów w działalności strefowej

Wniosek o interpretację złożyła spółka planująca nową inwestycję i w związku z tym zamierzająca się ubiegać o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (tzw. Polska Strefa Inwestycji). Podstawowym celem projektu inwestycyjnego będzie zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, a jako miejsce jego realizacji zostały wskazane wszystkie nieruchomości, na których spółka prowadzi swoją działalność gospodarczą w danej lokalizacji.

W decyzji o wsparciu zostaną wskazane rodzaje działalności gospodarczej o odpowiednim symbolu PKWiU, których będzie dotyczyć nowa inwestycja.

Spółka planuje prowadzić działalność na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu z wykorzystaniem nowych maszyn oraz urządzeń, jak również z wykorzystaniem już istniejących i cały czas funkcjonujących środków trwałych.

Dyrektor KIS potwierdził, że zwolnieniu z podatku dochodowego będzie podlegał cały dochód z działalności wskazanej w decyzji o wsparciu prowadzonej na terenie wskazanym w tej decyzji, do wysokości określonego w niej limitu. Dyrektor KIS wskazał także, że nie ma podstaw do stwierdzania konieczności przypisywania dochodu do konkretnej inwestycji odrębnie.

komentarz eksperta

Grzegorz Kokoszkiewicz, menedżer w Zespole Ulg i Dotacji Inwestycyjnych EY

Komentowaną interpretację indywidualną z pewnością należy ocenić z pełną aprobatą. Jest to też pierwsza wydana interpretacja indywidualna dotycząca zwolnienia podatkowego w Polskiej Strefie Inwestycji, czyli nowego systemu wsparcia, który docelowo zastąpi specjalne strefy ekonomiczne.

Wyrażone stanowisko jest kontynuacją dotychczasowej praktyki w tym zakresie na bazie przepisów prawnych właściwych dla zwolnienia podatkowego, z którego korzystają przedsiębiorcy w specjalnych strefach ekonomicznych. Ustawa z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, która także zmieniła właściwe przepisy prawne w ustawach podatkowych, wprowadziła jednak pewną dozę niepewności czy dotychczasowa praktyka w podobnych przypadkach zostanie utrzymana.

Konstrukcja prawna zwolnienia przysługującego na podstawie decyzji o wsparciu jest jednak analogiczna jak dotychczasowe zwolnienie strefowe. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 4 ustawy o CIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 (na podstawie zezwolenia strefowego) i 34a (na podstawie decyzji o wsparciu), przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu. W związku z otrzymaną decyzją o wsparciu (przy założeniu, że adresat decyzji o wsparciu wypełni warunki wskazane w decyzji) muszą być spełnione łącznie dwa podstawowe warunki zwolnienia podatkowego. Dochody muszą być uzyskiwane z działalności gospodarczej:

1. określonej (poprzez kody PKWiU) w decyzji o wsparciu, oraz

2. prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Przepisy prawne właściwe w zakresie korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie decyzji o wsparciu nie zawierają warunku, aby dochód był generowany wyłącznie przez inwestycję realizowaną przez przedsiębiorcę. Dlatego dochód z całości działalności gospodarczej określonej (poprzez kody PKWiU) w decyzji o wsparciu prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji może podlegać zwolnieniu podatkowemu.

Z praktycznego punktu widzenia takie podejście jest jak najbardziej uzasadnione, gdyż w przeciwnym razie przedsiębiorca byłby zmuszony do wprowadzenia dodatkowej ewidencji oraz zmian w systemie księgowym, które miałyby umożliwić kalkulację dochodu na poszczególne strumienie produkcyjne w ramach jednego zakładu. Spełnienie takiego dodatkowego warunku w praktyce byłoby najczęściej niemożliwe do osiągnięcia.

Przykładowo, jeżeli nowa inwestycja dotyczy modernizacji określonego etapu procesu produkcyjnego w zakładzie (np. etapu pakowania produktów) w celu zwiększenia zdolności produkcyjnych, to kalkulacja dochodu w wartościach rzeczywistych, związanego tylko z inwestycją, jest praktycznie niemożliwa. Nowa inwestycja jest bowiem ściśle związana z pozostałymi aktywami przedsiębiorcy, które nadal będą wykorzystywane do produkcji.

W uzasadnieniu wydanej interpretacji Dyrektor KIS podkreślił, że bez znaczenia pozostaje tym samym to, że decyzja zostaje wydana w związku z planowanym przeprowadzeniem konkretnej inwestycji. Decydujące są natomiast określone w decyzji przedmiot działalności i miejsce jej prowadzenia. Jeśli oba te elementy są tożsame dla działalności prowadzonej z wykorzystaniem starych i nowych środków trwałych, czyli dotyczą prowadzenia działalności w miejscu i w zakresie określonym w decyzji, to nie ma podstaw do stwierdzania konieczności przypisywania dochodu do konkretnej inwestycji odrębnie.

Rozpatrywana kwestia jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy planują ubiegać się o decyzję na nowe inwestycje realizowane w funkcjonujących zakładach produkcyjnych. Z jednej strony pozwala ona na przyspieszenie procesu korzystania z dostępnego zwolnienia podatkowego do limitu wyliczonego na podstawie decyzji o wsparciu. Z drugiej, nie powoduje nieuzasadnionego wzrostu stopnia skomplikowania rozliczeń podatkowych w zakresie kalkulacji dochodu zwolnionego.

Odmienne podejście z pewnością spowodowałoby zmniejszenie atrakcyjności tej zachęty inwestycyjnej z racji dodatkowych obowiązków ewidencyjnych, które mogłyby istotnie podnieść koszty przedsiębiorcy funkcjonującego w ramach tzw. Polskiej Strefy Inwestycji czy nawet spowodować brak możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego ze względu na złożoność rozliczeń podatkowych w takim przypadku.

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 grudnia 2018 r. (0114-KDIP2-3.4010.255.2018.1.MS).

Czytaj także: Ograniczenia dotyczą także kosztów w działalności strefowej

Pozostało 97% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego