Część pracodawców na święta wypłaca swoim pracownikom premie (określone przepisami kodeksu pracy, najczęściej wynikające z obowiązującego w zakładzie układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania albo bezpośrednio z umowy o pracę konkretnej osoby). W okresie świątecznym są to zwykle premie roczne. Pracodawca zawsze może też przyznać nagrody uznaniowe, aby szczególnie docenić wybrane osoby.
Świadczenia pieniężne
Nie można pominąć cieszących się wśród pracowników – ze względu na możliwość zaspokojenia tym sposobem indywidualnych potrzeb – kart upominkowych. Karta ta, zwana też podarunkową czy przedpłaconą, jest instrumentem pieniądza elektronicznego w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach. Art. 2 pkt 6 ustawy z 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (DzU nr 169, poz. 1385 ze zm.) definiuje instrument pieniądza elektronicznego jako „urządzenie elektroniczne, na którym jest przechowywany pieniądz elektroniczny, w szczególności karta elektroniczna zasilana do określonej wartości".
Karta upominkowa jako wartość pieniężna będąca odpowiednikiem znaków pieniężnych stanowi świadczenie pieniężne w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 361 ze zm.).
Podarek rzeczowy
Ponieważ ustawa o PIT nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy się odwołać do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 kodeksu cywilnego (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 121) rzeczami są tylko przedmioty materialne. Uwzględniając tę definicję, materialny charakter dający podstawę do zakwalifikowania jako świadczenie rzeczowe mają np. kosze, paczki świąteczne, wartość biletów do kina, wartość karnetu na basen czy siłownię.
Użycie definicji zawartej w kodeksie cywilnym jest powszechną praktyką stosowaną w celu wyjaśnienia pojęcia „świadczenie rzeczowe" zarówno przez sądy, jak i organy podatkowe. Przykładem jest orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (III SA/Wa 2661/10) lub interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 17 czerwca 2008 r. (ILPB1/415-191/08-4/AMN).