Jednoosobowe firmy jak konsumenci także w relacjach z bankami i ubezpieczycielami

Od 1 stycznia 2021 r. wchodzą w życie przepisy, które zapewnią ochronę konsumencką osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i zawierają umowy "na firmę" kupując np. usługi finansowe.

Publikacja: 10.12.2020 10:08

Jednoosobowe firmy jak konsumenci także w relacjach z bankami i ubezpieczycielami

Foto: Adobe Stock

Od Nowego Roku w obrocie prawno-gospodarczym pojawi się, obok konsumenta i przedsiębiorcy, trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta - przypomina Rzecznik Finansowy.  Zmianę wprowadza nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Dzięki niej osoby prowadzące jednoosobowe firmy będą mogły liczyć na skuteczniejsze wsparcie Rzecznika Finansowego w sporach z bankami, ubezpieczycielami czy  firmami leasingowymi.

– Obecnie również wspieramy takie osoby, lecz w ich przypadku nie mogliśmy stosować tych samych instrumentów pomocy, jak w przypadku konsumentów, gdyż takie osoby nie były chronione w takim samym zakresie. To ograniczało możliwość skutecznej interwencji np. przy stwierdzeniu w umowie tzw. klauzul abuzywnych. Utrudniało też wspieranie klientów istotnym poglądem w przypadku skierowana sprawy do sądu – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

Rzecznik spodziewa się stopniowego wzrostu spraw kierowanych przez przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zaznacza jednak, że  interwencje z zastosowaniem nowych przepisów będą mogły dotyczyć tylko umów zawartych po 1 stycznia 2021 r.

Co konkretnie dadzą przedsiębiorcom na prawach konsumenta nowe przepisy? Na przykład leasingobiorcy będą mogli próbować odzyskać część nadpłaconych rat, jeśli wpływ na ich wysokość miały postanowienia, które można uznać za abuzywne. Można do nich zaliczyć np. takie, z których wynika, że zmiana wysokości rat leasingowych w przypadku zmiany wysokości stopy bazowej dokonywana jest wyłącznie wedle wyboru leasingodawcy, co oznacza, że leasingodawca nie ma obowiązku dokonania zmiany. To postanowienie bliźniaczo podobne do stosowanego na przykład przy mieszkaniowych kredytach hipotecznych. Abuzywność takich postanowień została wielokrotnie potwierdzona przez sądy.

Jednak w początkowym okresie osią sporów może być kwestia definicji zawartej w przepisach - uważają eksperci Rzecznika Finansowego. Zgodnie z nią przedsiębiorcą na prawach konsumenta jest: „osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej".

– Będziemy uważnie obserwować, jak szeroko rozumiana będzie przesłanka braku zawodowego charakteru umowy zawieranej przez przedsiębiorcę. Obawiam się, że część podmiotów będzie starało się wykazać, że prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą nie przysługują uprawnienia konsumenckie, gdyż nabywane usługi finansowe są ściśle powiązane z jego działalnością zawodową – mówi Mariusz Golecki.

Jego zdaniem, zbyt szerokie rozumienie pojęcia zawodowego charakteru umowy wypaczyłoby sens całej regulacji. Ma ona stanowić istotne rozszerzenie praw osób , które dysponują mniejszymi środkami obrony swoich praw niż ich kontrahenci. Kluczowa dla oceny będzie indywidualna ocena stanu faktycznego.

– Będziemy uważnie monitorowali wpływające do nas wnioski pod tym kątem i podejmowali odpowiednie działania, zapobiegające rozprzestrzenianiu się złych praktyk w tym zakresie – deklaruje Rzecznik Finansowy.

Od Nowego Roku w obrocie prawno-gospodarczym pojawi się, obok konsumenta i przedsiębiorcy, trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta - przypomina Rzecznik Finansowy.  Zmianę wprowadza nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta. Dzięki niej osoby prowadzące jednoosobowe firmy będą mogły liczyć na skuteczniejsze wsparcie Rzecznika Finansowego w sporach z bankami, ubezpieczycielami czy  firmami leasingowymi.

– Obecnie również wspieramy takie osoby, lecz w ich przypadku nie mogliśmy stosować tych samych instrumentów pomocy, jak w przypadku konsumentów, gdyż takie osoby nie były chronione w takim samym zakresie. To ograniczało możliwość skutecznej interwencji np. przy stwierdzeniu w umowie tzw. klauzul abuzywnych. Utrudniało też wspieranie klientów istotnym poglądem w przypadku skierowana sprawy do sądu – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP