Odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki

W spółkach jawnych i komandytowych, ze względu na osobistą odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki, ważne jest właściwe ukształtowanie ich wzajemnych relacji i sposobu zarządzania spółką.

Publikacja: 13.02.2015 05:20

Odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki

Foto: www.sxc.hu

Od 30 kwietnia 2016 r. obowiązują nowe przepisy o kształtowaniu ustroju rolnego (dalej: ustawa), wprowadzone ustawą z 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Nabywcą nieruchomości rolnej co do zasady może być tylko rolnik indywidualny. Nabycie przez inne podmioty może nastąpić wyłącznie za zgodą prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych, wyrażoną w formie decyzji administracyjnej. Od wymogu uzyskania zgody na zbycie nieruchomości rolnej ustawa przewiduje pewne wyjątki, np. gdy nabywcą jest osoba bliska zbywcy, Skarb Państwa, kościół, związek wyznaniowy lub gdy nabycie następuje w wyniku dziedziczenia.

Co się zmieniło

Wydaje się, że przesłanki uzyskania zgody ANR zostały określone w ustawie zbyt ogólnie i nieostro, nie pozwalają więc jednoznacznie stwierdzić, jakie warunki trzeba w tym celu spełnić. Nie jest jasne chociażby to, w jaki sposób należy wykazać, że „nabywca daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej", lub też że „nie było możliwości nabycia nieruchomości rolnej" przez rolnika indywidualnego, osobę bliską zbywcy, kościół lub związek wyznaniowy, jednostkę samorządu terytorialnego, Skarb Państwa lub ANR.

Mniej więcej trzy tygodnie po wejściu w życie nowych przepisów ANR zdecydowała się opublikować na swojej stronie internetowej wzory wniosków o zgodę na nabycie nieruchomości rolnej oraz informacje dotyczące składania tych wniosków. To bardzo istotne uzupełnienie i doprecyzowanie niepełnej i niezupełnie jasnej regulacji procedury uzyskiwania zgody na nabycie nieruchomości rolnej.

Po pierwsze, wyraźnie zostało określone, że wnioski należy składać do oddziału terenowego ANR właściwego ze względu na położenie nieruchomości.

Po drugie, sprecyzowano, jakie informacje powinny zostać zawarte we wniosku, to jest: dane zbywcy, dane nabywcy oraz szczegółowe oznaczenie zbywanej nieruchomości rolnej.

Po trzecie, ustalona została lista dokumentów, jakie powinny być załączone do wniosku, w tym dokumentów stanowiących dowody na spełnienie ustawowych przesłanek uzyskania zgody ANR.

Zgodnie z wytycznymi ANR do wniosku o zgodę na nabycie należy dołączyć liczne dokumenty, poczynając od wypisu z rejestru gruntów zawierającego dane z ewidencji gruntów i budynków, dotyczące oznaczenia zbywanej nieruchomości wraz z jej numerem księgi wieczystej. Oprócz tego aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy, jeżeli takie akty zostały wydane i obejmują zbywaną nieruchomość. Konieczne jest także podanie informacji o obciążeniach nieruchomości hipoteką, tytułem egzekucyjnym, ograniczonymi prawami rzeczowymi i zobowiązaniowymi, w tym prawem najmu, dzierżawy, dożywocia itp. Należy przestawić również oświadczenie nabywcy o powierzchni posiadanych użytków rolnych. Zbywca nieruchomości rolnej będzie zobowiązany załączyć także dokumenty potwierdzające, że nie było możliwości nabycia nieruchomości przez rolnika indywidualnego, osobę bliską zbywcy, kościół lub związek wyznaniowy, jednostkę samorządu terytorialnego, Skarb Państwa lub ANR. Jednym z takich dokumentów będzie oświadczenie zbywcy. Oprócz niego ma załączyć także inne dokumenty, na przykład potwierdzenie wywieszenia ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości w izbie rolniczej, w ośrodku doradztwa rolniczego, w gminie, w prasie, a także w internecie.

Składając wniosek o wydanie zgody na nabycie nieruchomości rolnej, zbywca musi wykazać, że nabywca daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej. Według informacji zamieszczonych na stronie internetowej ANR, dokumentami wykazującymi spełnienie tej przesłanki mogą być na przykład opis założeń do prowadzenia działalności rolniczej wraz z opinią ośrodka doradztwa rolniczego. Potwierdzeniem, że nabywca daje rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej, może być również informacja o odpowiednich kwalifikacjach albo o przystąpieniu do ich uzupełnienia lub też informacja o posiadanym doświadczeniu w prowadzeniu działalności rolniczej. Istotna może się także okazać opinia organizacji społeczno-zawodowej rolników, w tym izby rolniczej.

Gdy nabywcą nieruchomości rolnej ma zostać osoba prawna, o rękojmi należytego prowadzenia działalności rolniczej decyduje rodzaj wykonywanej przez nią działalności oraz kwalifikacje osób zatrudnionych przez tę osobę prawną.

Co się jeszcze zmieni

Jeżeli z zamiarem nabycia nieruchomości rolnej nosi się osoba fizyczna zamierzająca utworzyć gospodarstwo rodzinne, z wnioskiem o wyrażenie zgody występuje właśnie ona. Wówczas do wniosku musi ona dodatkowo załączyć oświadczenie, że zobowiązuje się do zamieszkiwania w ciągu pięciu lat od dnia nabycia nieruchomości na terenie gminy, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych, która wejdzie w skład tworzonego gospodarstwa rodzinnego.

Wzory wniosków oraz informacje opublikowane przez ANR stanowić będą istotną pomoc dla podmiotów mających zamiar nabyć lub zbyć nieruchomość rolną. Tego typu publikacje i komunikaty zamieszczane przez ANR na stronie internetowej nie są wprawdzie formalnie wiążące, ale bardzo ułatwią obrót nieruchomościami rolnymi. Można bowiem domniemywać, że skoro ANR z góry określa dokumenty wymagane do wydania zgody na nabycie nieruchomości rolnej, to w toku postępowania administracyjnego nie będzie wymagać żadnych innych , a to z kolei może przyczynić się do skrócenia postępowań o wydanie przez ANR decyzji o wyrażeniu zgody na nabycie nieruchomości rolnej. Niestety, wydaje się jednak, że nawet powyższe publikacje nie wyjaśniają wszystkich wątpliwości związanych z interpretacją i stosowaniem nowych przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, które zapewne zostaną wyjaśnione dopiero przez praktykę obrotu.

Konsekwencje zmian

Iwona Jasiak jest prawnikiem w PwC Legal Cezary Żelaźnicki jest radcą prawnym

Także umożliwienie podpisywania dokumentów dotyczących zakładania i rejestracji spółek, a od 1 kwietnia 2016 r. również zmian ich danych ujawnionych w KRS/ich rozwiązania podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, powinno rozszerzyć krąg osób, które będą zainteresowane skorzystaniem z tej opcji.

Niemniej istotną barierą dalszej popularyzacji spółek elektronicznych może się okazać stosunkowo niewielka możliwość modyfikacji wzorca umowy spółki udostępnionego w systemie teleinformatycznym. W spółkach jawnych i komandytowych, ze względu na osobistą odpowiedzialność wspólników za zobowiązania spółki, bardzo istotne jest właściwe ukształtowanie wzajemnych relacji między wspólnikami i sposobu zarządzania spółką. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, przepisy k.s.h. są w tym zakresie bardzo elastyczne, umożliwiając wspólnikom dobre dostosowanie struktury wewnętrznej spółki i zasad podejmowania decyzji do ich potrzeb biznesowych.

Natomiast wzorzec umowy spółki jawnej i komandytowej tak dużych możliwości już nie daje – np. brak możliwości określenia katalogu czynności, na których dokonanie wszyscy wspólnicy powinni wyrazić zgodę, jak również takich, które mogą być rozstrzygane większością głosów wspólników, czy też zamieszczenia postanowień dotyczących sposobu zwoływania i odbywania posiedzeń wspólników. Wreszcie, wzorzec umowy nie daje wspólnikom nawet możliwości wyboru roku obrotowego niepokrywającego się z rokiem kalendarzowy, chociaż postulat odpowiedniej zmiany wzorca w tym zakresie podnoszono już w odniesieniu do spółki z o.o.

Dlatego wydaje się, że jeżeli nawet wspólnicy zdecydują się na założenie spółki jawnej lub komandytowej w drodze elektronicznej, rozwój jej działalności zmusi ich prędzej czy później do dokonania zmiany umowy spółki w sposób tradycyjny, co będzie skutkowało utratą możliwości dokonywania kolejnych zmian danych spółki /jej rozwiązania drogą elektroniczną. Należy więc postulować rozważenie uelastycznienia wzorców w systemie poprzez wprowadzenie szerszego katalogu postanowień, które wspólnicy mogliby modyfikować/dodawać, oraz umożliwienie dokonywania określonych czynności za pomocą elektronicznych wzorców także dla podmiotów założonych w sposób tradycyjny.

Bez obowiązku składania wzorów podpisów

Kolejną istotną zmianą jest zniesienie obowiązku składania w sądzie rejestrowym wzorów podpisów osób reprezentujących podmiot wpisany do KRS (w szczególności wspólników spółek osobowych i członków zarządu spółek kapitałowych), likwidatorów oraz prokurentów.

Zmianę tę należy oceniać pozytywnie, bowiem faktyczna doniosłość  tego obowiązku była znikoma (w praktyce obrotu wyjątkowo rzadkie były sytuacje, gdy przy zawarciu umowy kontrahent weryfikował, czy składany pod tą umową podpis reprezentanta podmiotu był zgodny ze wzorem), natomiast stanowił on istotne obciążenie dla podmiotów wpisanych do KRS, gdyż wzór podpisu musiał być uwierzytelniony notarialnie lub zostać złożony przed sędzią albo upoważnionym pracownikiem sądu, a w przypadku jego złożenia za granicą musiał być dodatkowo opatrzony klauzulą apostille lub legalizowany. Nie tylko powodowało to istotne opóźnienia w procesie rejestracji nowych reprezentantów podmiotu, ale również pociągało za sobą dodatkowe koszty.

Niestety, ten obowiązek nie został konsekwentnie zniesiony w odniesieniu do wszystkich typów podmiotów. Zmianie nie uległ bowiem art. 89 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który, w odniesieniu do oddziałów przedstawicielstw zagranicznych, przewiduje, że niezależnie od obowiązków określonych w przepisach ustawy o KRS przedsiębiorca zagraniczny jest obowiązany dołączyć poświadczony notarialnie wzór podpisu osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego do wniosku o rejestrację oddziału/zmianę takiej osoby. Mając na uwadze brak jakiegokolwiek uzasadnienia dla pozostawienia powyższego obowiązku w odniesieniu do oddziałów przedstawicielstw zagranicznych, należy mieć nadzieję, że jest to wyłącznie wynik przeoczenia ustawodawcy, które zostanie w niedługim czasie naprawione.

Zamiast tego obowiązku podmioty dokonujące rejestracji nowych reprezentantów/prokurentów/likwidatorów będą zobowiązane dołączyć zgodę tych osób na ich powołanie. Wymóg ten nie będzie miał jednak zastosowania, jeżeli:

- wniosek o wpis jest podpisany przez osoby podlegające wpisowi,

- osoby te udzieliły pełnomocnictwa do złożenia wniosku o wpis lub

- zgoda tych osób na powołanie jest wyrażona w protokole z posiedzenia organu powołującego daną osobę lub w umowie spółki.

Dodatkowo w odniesieniu do członków zarządu spółki z o.o. doprecyzowano obowiązek dołączenia do wniosku o rejestrację spółki lub zmiany w jej składzie osobowym adresów członków zarządu, jak również wprowadzono obowiązek informowania sądu rejestrowego o każdej zmianie tego adresu, z zastrzeżeniem, że do chwili zgłoszenia zmiany adresu doręczenia dla członka zarządu będą dokonywane na uprzednio wskazany adres.

—Cezary Żelaźnicki, partner, radca prawny, PricewaterhouseCoopers Legal Szurmińska-Jaworska sp.k.

—Artur Gątowski, radca prawny, PricewaterhouseCoopers Legal Szurmińska-Jaworska sp.k.

Obowiązek ujawnienia daty w KRS

W celu umożliwienia sądowi rejestrowemu skutecznego egzekwowania obowiązku składania sprawozdań finansowych, wszystkie nowe podmioty (przy składaniu wniosku o wpis) oraz istniejące podmioty (najpóźniej przy składaniu pierwszego po dniu wejścia w życie ustawy wniosku o wpis wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego) zostały zobowiązane do złożenia informacji o dniu kończącym rok obrotowy. Informację tę składa się, wypełniając odpowiednią rubrykę na formularzach rejestrowych. Zgłoszenie ww. informacji nie podlega dodatkowej opłacie sądowej i za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, co oznacza, że w przypadku składania ww. informacji wraz z wnioskiem o wpis wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego opłata sądowa i za ogłoszenie wyniesie 140 zł, a jeżeli powyższa informacja będzie zgłaszana w drodze odrębnego wniosku, niepołączonego ze zmianą żadnych innych danych, wnioskodawca nie będzie zobowiązany uiścić żadnej opłaty. W związku z wprowadzeniem tego obowiązku 15 stycznia 2015 r. zostały wprowadzone nowe wzory wielu formularzy składanych do KRS, o czym należy pamiętać, składając jakikolwiek wniosek o rejestrację czy zmianę danych podmiotu wpisanego do KRS, złożenie bowiem wniosku na nieaktualnym formularzu może skutkować jego zwrotem.

Od 30 kwietnia 2016 r. obowiązują nowe przepisy o kształtowaniu ustroju rolnego (dalej: ustawa), wprowadzone ustawą z 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Nabywcą nieruchomości rolnej co do zasady może być tylko rolnik indywidualny. Nabycie przez inne podmioty może nastąpić wyłącznie za zgodą prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych, wyrażoną w formie decyzji administracyjnej. Od wymogu uzyskania zgody na zbycie nieruchomości rolnej ustawa przewiduje pewne wyjątki, np. gdy nabywcą jest osoba bliska zbywcy, Skarb Państwa, kościół, związek wyznaniowy lub gdy nabycie następuje w wyniku dziedziczenia.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP