Środki na pomoc dla stowarzyszenia trzeba zaplanować w budżecie powiatu

Skoro z przepisów nie wynika upoważnienie do podjęcia uchwały w sprawie pomocy finansowej dla stowarzyszenia prowadzącego terapię zajęciową, to rada powiatu nie ma umocowania do działalności legislacyjnej.

Publikacja: 14.05.2019 05:00

Środki na pomoc dla stowarzyszenia trzeba zaplanować w budżecie powiatu

Foto: Fotolia.com

Nasza rada powiatu chce wspomóc finansowo dotacją stowarzyszenie, które prowadzi warsztaty terapii zajęciowej. Czy właściwe będzie podjęcie odrębnej uchwały przez radę z powołaniem się m.in. na art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym, art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 35a ust. 1 pkt 8 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych?

Nie.

Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie zarówno w przywołanych regulacjach, jak i w innych przepisach wskazanych ustaw. Niezbędna jest w tym zakresie analiza systemowa przywołanych przepisów. I tak, w pierwszej kolejności warto wspomnieć o istocie funkcjonowania tzw. warsztatów terapii zajęciowej. Zgodnie z art. 10 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w warsztatach terapii zajęciowej.

Czytaj także: Nowe prawo 2019: budżet Funduszu Dróg Samorządowych

Jak zaś wynika z art. 10a ust. 1-2 ww. ustawy, warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania:

? umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej;

? psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.

Z kolei, jak wynika z art. 10b ust. 1 ww. ustawy, warsztaty mogą być organizowane przez fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty. Z podanego zapytania wynika zaś, że podmiot w randze stowarzyszenia prowadzi owe warsztaty. Wreszcie, w przywołanym w zapytaniu art. 35a ust. 1 pkt 8 ww. ustawy postanowiono, że do zadań powiatu należy dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej. Niewątpliwie więc, wydatek na wspomniany cel zasadniczo jest legalny.

Natomiast wskazana regulacja art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym stanowi, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych. Zgodnie zaś z art. 221 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Z korelacji ww. przepisów prawnych nie wynika jednak, aby rada powiatu była upoważniona do podjęcia odrębnej uchwały w sprawie dotacji dla stowarzyszenia prowadzącego warsztaty terapii zajęciowej. Nie oznacza to jednak, że przekazanie środków finansowych na ww. cel będzie nielegalne. Po prostu wystarczającym byłoby zaplanowanie odpowiednich środków w budżecie powiatu w ramach wydatków budżetu. W konsekwencji podjęcie przez radę powiatu sugerowanej uchwały byłoby prawnie wadliwe. Skoro bowiem z żadnych regulacji prawnych nie wynika upoważnienie do stanowienia ww. zakresie przedmiotowym, to organ powiatu nie tu umocowania do działalności legislacyjnej.

Końcowo warto dodać, że na mocy art. 60 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, to zarządowi powiatu przysługuje wyłączne prawo do dokonywania wydatków budżetowych i to ten organ będzie umocowany do wykonania postanowień uchwały budżetowej, w tym m.in. poprzez zawarcie umowy ze stowarzyszeniem.

Wniosek

Rada powiatu nie ma umocowania do podjęcia odrębnej uchwały

o dotacji dla stowarzyszenia na cel związany z prowadzeniem warsztatów terapii zajęciowej. Stosownych przesunięć finansowych winna dokonać

w ramach wydatków budżetu powiatu podejmując uchwałę zmieniającą budżet.

Autor jest radcą prawnym

Podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 511 ze zm.)

Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.DzU z 2019 r. poz. 511)

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.)

Nasza rada powiatu chce wspomóc finansowo dotacją stowarzyszenie, które prowadzi warsztaty terapii zajęciowej. Czy właściwe będzie podjęcie odrębnej uchwały przez radę z powołaniem się m.in. na art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym, art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 35a ust. 1 pkt 8 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych?

Nie.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Prawo dla Ciebie
Jest wniosek o Trybunał Stanu dla szefa KRRiT Macieja Świrskiego