Nasza rada powiatu chce wspomóc finansowo dotacją stowarzyszenie, które prowadzi warsztaty terapii zajęciowej. Czy właściwe będzie podjęcie odrębnej uchwały przez radę z powołaniem się m.in. na art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym, art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 35a ust. 1 pkt 8 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych?
Nie.
Trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź na pytanie zarówno w przywołanych regulacjach, jak i w innych przepisach wskazanych ustaw. Niezbędna jest w tym zakresie analiza systemowa przywołanych przepisów. I tak, w pierwszej kolejności warto wspomnieć o istocie funkcjonowania tzw. warsztatów terapii zajęciowej. Zgodnie z art. 10 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w warsztatach terapii zajęciowej.
Czytaj także: Nowe prawo 2019: budżet Funduszu Dróg Samorządowych
Jak zaś wynika z art. 10a ust. 1-2 ww. ustawy, warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania: