Wyrok ws. wprowadzenia ograniczenia dostępności dróg publicznych

Wszelkie ograniczenia dostępności dróg publicznych mogą być dokonywane na zasadzie wyjątku, i tylko w uzasadnionych przypadkach.

Aktualizacja: 27.10.2018 13:39 Publikacja: 27.10.2018 10:22

Wyrok ws. wprowadzenia ograniczenia dostępności dróg publicznych

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „Michałówka" w Hrubieszowie zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie akt administracyjny, jakim było zatwierdzenie przez starostę hrubieszowskiego projektu stałych zmian organizacji ruchu na ulicy Michałówka w Hrubieszowie. Wytknęła, że projekt przyjęto bez uzgodnienia z komendantem powiatowym policji; nie określono parametrów geometrii drogi, a umieszczenie znaku B-19 – zakazu wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż 3,5 tony – ogranicza wywóz owoców z sadów.

Czytaj także: Zmiana ruchu drogowego na osiedlowej ulicy

Starosta wyjaśnił, że zdecydowały o tym badania nośności drogi, a zmiany w organizacji ruchu miały na celu zapobieżenie jej degradacji.

Mimo to, sąd stwierdził nieważność zaskarżonego aktu. W 2017 r. WSA w Lublinie orzekł bowiem o nieważności uchwały Rady Powiatu Hrubieszowskiego z 2003 r. w punkcie zaliczającym ul. Michałówka do kategorii dróg powiatowych. Ulica przebiega bowiem częściowo po prywatnej nieruchomości, a droga, która nie jest w całości własnością powiatu, nie może być drogą powiatową. Utrata kategorii drogi powiatowej powoduje, że starosta nie mógł zatwierdzić projektu stałej organizacji ruchu na tej drodze (sygn. III SA/Lu 431/17). Obecnie ul. Michałówka jest drogą gminną.

Ochrona przed dewastacją

W sytuacjach kolizyjnych, zasada bezpieczeństwa ruchu przeważa nad prawem do prowadzenia działalności gospodarczej – podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie. Zgodził się tym samym ze starostą powiatu ostródzkiego, który zdecydował o ustawieniu znaków B-5 z oznaczeniem „18 t", w całym ciągu jednej z dróg powiatowych oraz na odcinku drugiej. Znak zakazu wjazdu samochodów ciężarowych o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 18 ton zamontowano z powodu niekorzystnych zmian, spowodowanych na wąskich mazurskich szosach przez znaczny wzrost natężenia ruchu ciężkich pojazdów, transportujących kruszywo – wyjaśnił starosta. Ustawa o drogach publicznych zobowiązuje zarządcę drogi do przeciwdziałania niszczeniu dróg.

Akt starosty zaskarżył do WSA w Olsztynie właściciel kopalni kruszywa. Zarzucił, że wprowadzone ograniczenia uniemożliwiają mu prowadzenie działalności gospodarczej. Do kopalni można bowiem dojechać wyłącznie przez obszar obowiązywania znaku B-5, a jedyne wyłączenia spod zakazu dotyczą autobusów, służb komunalnych i pojazdów zaopatrzenia mieszkańców.

WSA zgodził się ze starostą, że za wprowadzeniem ograniczenia przemawia interes ogółu; ochrona drogi przed dalszą dewastacją, i oddalił skargę (sygn. II SA/Ol 1276/16). Sąd ocenił, że przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym i rozporządzenia wykonawczego z 2003 r. (tj. rozporządzenia ministra infrastruktury z 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem) stanowią wystarczającą podstawę do wprowadzenia w ruchu drogowym zakazów, których skutkiem mogą być ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Bez dojazdu do parkingu

Projekt zmiany organizacji ruchu na jednej z ulic, przedłożony przez burmistrza miasta, i zatwierdzony przez starostę, wprowadzał oznakowanie znakiem B-1 - zakaz ruchu, i przenosił o 10 m znak B-35 – zakaz postoju. Ulica nie jest przystosowana do dużego ruchu pojazdów, i służy do dojazdów mieszkańców do swoich posesji - uzasadniał starosta. Istniejący parking na 10 samochodów działa bez wymaganego zezwolenia; toczy się w tej sprawie postępowanie w nadzorze budowlanym.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie właściciel parkingu zarzucił, że ustawienie znaku B-1 pozbawiło go możliwości dojazdu do nieruchomości oraz możliwości wykonywania działalności gospodarczej.

Sąd doszedł do wniosku, że jedynym powodem wprowadzenia znaku zakazu wjazdu było zablokowanie dojazdu do posesji skarżącego z uwagi na prowadzony parking, który uznano za nielegalny. Jednak ani ustawa Prawo o ruchu drogowym, ani rozporządzenie z 2003 r. nie mogą być „uzupełniane" przepisami prawa budowlanego – stwierdził sąd.

Nie przeprowadzono też analizy istniejącej organizacji ruchu. Starosta powinien ocenić przedstawiony mu projekt zmiany organizacji ruchu w sposób wszechstronny, uwzględniając cele ustawy i rozporządzenia. Akt starosty nie spełniał tego wymogu, a ponieważ został wydany z naruszeniem przepisów ustawy i rozporządzenia oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, sąd stwierdził jego nieważność (sygn. III SA/Kr 451/17). Drogi publiczne są powszechnie dostępne, a wszelkie ograniczenia ich dostępności mogą być dokonywane na zasadzie wyjątku i tylko w uzasadnionych przypadkach – orzekł WSA. ?

Zdaniem autorki

Okoliczności omawianych spraw mogą być różne. Nie podważa to faktu, że ich wspólnym mianownikiem jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Art.10 prawa o ruchu drogowym dodaje do tego potrzebę efektywnego wykorzystania dróg publicznych i potrzeby społeczności lokalnej. Temu też powinny być podporządkowane działania organów zarządzających ruchem. Z kolei osoby, posiadające interes prawny, mogą zaskarżyć zmiany w organizacji ruchu do sądu administracyjnego. Nadzór tych sądów może uchronić przed uznaniowością w tym zakresie, a w razie potrzeby umożliwić wypracowanie kompromisu.

Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej „Michałówka" w Hrubieszowie zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie akt administracyjny, jakim było zatwierdzenie przez starostę hrubieszowskiego projektu stałych zmian organizacji ruchu na ulicy Michałówka w Hrubieszowie. Wytknęła, że projekt przyjęto bez uzgodnienia z komendantem powiatowym policji; nie określono parametrów geometrii drogi, a umieszczenie znaku B-19 – zakazu wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż 3,5 tony – ogranicza wywóz owoców z sadów.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego