Aleksandra Ptak-Iglewska: Wzrost cen i głód to efekty tych samych wojen z ludźmi i przyrodą

Okazją do podwyżek w handlu mogą stać się doniesienia o rosnących notowaniach kakao czy kawy. To budzi zaniepokojenie konsumentów, bo jesteśmy przywiązani do świeżo zdobytego luksusu. Ale prawdziwą groźbą wojen i zmian klimatu jest głód.

Publikacja: 06.05.2024 17:33

Informacje o kawie, której może zabraknąć, lub o tym, że czekolada będzie niedostępna i droga, budzą

Informacje o kawie, której może zabraknąć, lub o tym, że czekolada będzie niedostępna i droga, budzą ogromne poruszenie konsumentów.

Foto: Adobe Stock

Papierowy kubek z drogiej sieciówki stał się w Polsce symbolem statusu społecznego. Przeszedł też do złotych rad w zakresie oszczędzania mówiących o tym, żeby tej kawy nie kupować, a wtedy na starość będziemy mogli liczyć zaoszczędzone miliony. 

Ale informacje o kawie, której może zabraknąć, lub o tym, że czekolada będzie niedostępna i droga, budzą ogromne poruszenie konsumentów. W czasie ciągłej niepewności na świecie, w Ukrainie, na Bliskim Wschodzie, podręczne symbole statusu leczą duszę, a do nich modne trendy jeszcze nie próbują zniechęcać, jak to się już dzieje w przypadku mięsa. Jednak wspólne efekty geopolityki i zmian klimatu dosięgają nas krok po kroku. Kawa oberwała przez efekt spekulacji, kakaowce cierpią przez wirus wełnowca i brak nawozów spowodowany napaścią Rosji na Ukrainę. Ta sama wojna wywindowała dwa lata temu ceny pszenicy – kryzys zbożowy trwa do dziś. Choć łatwo jest rozregulować rynki rolne, to trudno je potem uspokoić.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Jak przekuć polskie innowacje na pieniądze
Opinie Ekonomiczne
Dlaczego warto pomagać innym, czyli czego zabrakło w exposé ministra Sikorskiego
Opinie Ekonomiczne
Leszek Pacholski: Interesy ludzi nauki nie uwzględniają potrzeb polskiej gospodarki
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Jak skrócić tydzień pracy w Polsce
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Ekonomiczne
Stanisław Stasiura: Kanada – wybory w czasach wojny celnej