Sam fakt, że konkretny autor jest pracownikiem, nie wystarcza do tego, by jego pracodawca nabył prawa autorskie do utworów stworzonych przez niego w czasie pracy. Mimo że pracownik pozostaje w stosunku podporządkowania wobec pracodawcy i jest zobowiązany wykonywać jego polecenia, przysługuje mu niezależność wynikająca z faktu bycia twórcą.
Pracodawca powinien zatem zadbać o uzyskanie praw autorskich do utworów stworzonych przez pracownika po to, by nie mieć obaw o roszczenia z jego strony, zwłaszcza po zakończeniu stosunku pracy. Utwory, które stworzy pracownik, mogą mieć poważne znaczenie dla przedsiębiorcy. Na przykład może chodzić o graficzne przedstawienie znaku towarowego, którym się on posługuje, wygląd i strukturę jego stron internetowych czy też materiały marketingowe, z których na bieżąco korzysta.
Aby przedsiębiorca nabył autorskie prawa majątkowe do utworów stworzonych przez pracownika, relacja kontraktowa między nimi musi zostać odpowiednio ukształtowana. Może ją regulować:
- umowa o pracę lub
- odrębna umowa.