W trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający podejmuje różne czynności. Nie zawsze są one prawidłowe. Zgodnie z prawem zamówień publicznych, jeżeli zamawiający podjął czynności niezgodne z przepisami ustawy lub zaniechał czynności, do której był zobowiązany, przedsiębiorca może złożyć odwołanie do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w celu rozpatrzenia przez Krajową Izbę Odwoławczą.
Odwołanie podlega rozpoznaniu przez KIO tylko, jeśli nie zawiera braków formalnych, zostało wniesione w prawidłowym terminie i uiszczono właściwie wpis. Przeoczenie któregoś z wymogów prowadzi do zwrotu odwołania lub jego odrzucenia bez merytorycznego rozpoznania.
Odwołanie jako reakcja na nieprawidłowe postępowanie zamawiającego przysługuje jednak nie w każdym przypadku. Jeśli wartość zamówienia nie przekracza tzw. progów unijnych podanych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 16 grudnia 2011 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec takich czynności zamawiającego, jak:
Zarzuty i dowody
Odwołanie powinno wskazywać na konkretne uchybienie zamawiającego, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania. Należy w nim umieścić dowody na poparcie swoich twierdzeń.
Odwołanie wnosi się do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w formie pisemnej albo elektronicznej, opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.