Różnorodność stosunków gospodarczych, dynamika rozwoju międzynarodowych transakcji, a także znaczna liberalizacja handlu powodują poszukiwanie przez przedsiębiorców rozwiązań prowadzących do optymalizacji organizacji czasu i wysiłku niezbędnego do finalizacji planowanych transakcji. Tego rodzaju rozwiązaniem staje się umowa ramowa.
Do czego się przyda
Umowa ramowa reguluje zasadnicze kwestie relacji łączącej strony transakcji poprzez formalne ustalenie etapów i kroków prowadzących do spełnienia celu transakcji oraz wskazanie fundamentalnych aspektów technicznych oraz prawnych dotyczących przyszłej współpracy stron. Zawarcie takiego porozumienia jest sposobem na sformalizowanie intencji stron poprzez wyrażenie ich wspólnej koncepcji współpracy.
Jaka podstawa
Polskie ustawodawstwo definiuje umowę ramową jedynie w kontekście prawa zamówień publicznych, określając ją jako umowę zawieraną przez zamawiającego z wykonawcą bądź wykonawcami. Umowa taka stanowi jeden z wielu etapów procedury udzielenia zamówienia publicznego, a zawiera się ją po przeprowadzeniu postępowania dotyczącego udzielenia zamówienia, stosując odpowiednio przepisy o zamówieniach publicznych.
Nie wyklucza to jednak możliwości zawarcia umowy ramowej na podstawie kodeksowej zasady swobody umów. Klasyfikując ją jako umowę nienazwaną, strony mogą dowolnie określić w niej cele gospodarcze, które chcą wspólnie osiągnąć w ramach przyszłej współpracy.
Gdzie są różnice
W obrocie gospodarczym funkcjonuje kilka konstrukcji, które mają na celu umożliwienie zorganizowania procesu prowadzącego do realizacji zamiarów stron. Zasadne jest rozróżnienie listu intencyjnego, umowy przedwstępnej oraz umowy ramowej. W sytuacji, w której intencje stron są sprecyzowane w sposób wyczerpujący, zawarcie ich w liście intencyjnym może się okazać niewystarczające. Różnice pomiędzy umową przedwstępną i umową ramową >patrz tabela istotne cechy.