Jest pani autorką raportu „Filantropia w Polsce. Jak angażują się przedsiębiorcy i ich rodziny” Fundacji EFC. Wynika z niego m.in., że aby pomaganie stało się powszechne, konieczne są zmiany prawne i podatkowe. Jakie to powinny być zmiany?
System ulg podatkowych w Polsce niewystarczająco przyczynia się do filantropii. Zdecydowania większość przedsiębiorców nie korzysta z dostępnych zachęt. Z możliwości odliczenia kosztów darowizn na rzecz organizacji społecznych (do 10 proc. dochodu przed opodatkowaniem) korzysta ok 1 proc. firm. Z pewnością część przedsiębiorców przekazuje darowizny, ale ich nie odlicza – również dlatego, że często przekazują dary w naturze. To jednak tylko wskazuje, że system ten nie jest efektywny.
Raport „Filantropia korporacyjna w Europie Środkowo-Wschodniej” przygotowany dla Social Impact Alliance in CEE wskazuje na zbyt niski limit odliczeń darowizn od podatku (zwłaszcza w porównaniu z innymi krajami UE) i jego małą elastyczność, np. brak możliwości rozłożenia odliczeń na kolejne lata podatkowe.
Wątpliwości wzbudza także opodatkowanie VAT usług pro bono świadczonych przez przedsiębiorstwa na rzecz organizacji społecznych. Część przedsiębiorstw nie świadczy tego typu usług lub robi to, ale nie podpisuje umów właśnie ze względu na brak jasnych wytycznych dotyczących ich opodatkowania VAT. Potrzebne są przejrzyste przepisy w tej sprawie.
Czytaj więcej
Konieczne są zmiany prawne i podatkowe, edukacja oraz budowanie pozytywnej atmosfery, by pomaganie, którym zajmują się także firmy, stało się działaniem powszechnym.