Potrzeba więcej zachęt dla filantropii. Firmy chcą ulg w podatkach

Przedsiębiorcy oczekują rozszerzenia ulg podatkowych oraz usunięcia wątpliwości związanych z rozliczeniem ich działalności pro bono – mówi Agnieszka Sawczuk, doradczyni biznesów rodzinnych.

Publikacja: 12.10.2022 08:24

Potrzeba więcej zachęt dla filantropii. Firmy chcą ulg w podatkach

Foto: Adobe Stock

Jest pani autorką raportu „Filantropia w Polsce. Jak angażują się przedsiębiorcy i ich rodziny” Fundacji EFC. Wynika z niego m.in., że aby pomaganie stało się powszechne, konieczne są zmiany prawne i podatkowe. Jakie to powinny być zmiany?

System ulg podatkowych w Polsce niewystarczająco przyczynia się do filantropii. Zdecydowania większość przedsiębiorców nie korzysta z dostępnych zachęt. Z możliwości odliczenia kosztów darowizn na rzecz organizacji społecznych (do 10 proc. dochodu przed opodatkowaniem) korzysta ok 1 proc. firm. Z pewnością część przedsiębiorców przekazuje darowizny, ale ich nie odlicza – również dlatego, że często przekazują dary w naturze. To jednak tylko wskazuje, że system ten nie jest efektywny.

Raport „Filantropia korporacyjna w Europie Środkowo-Wschodniej” przygotowany dla Social Impact Alliance in CEE wskazuje na zbyt niski limit odliczeń darowizn od podatku (zwłaszcza w porównaniu z innymi krajami UE) i jego małą elastyczność, np. brak możliwości rozłożenia odliczeń na kolejne lata podatkowe.

Wątpliwości wzbudza także opodatkowanie VAT usług pro bono świadczonych przez przedsiębiorstwa na rzecz organizacji społecznych. Część przedsiębiorstw nie świadczy tego typu usług lub robi to, ale nie podpisuje umów właśnie ze względu na brak jasnych wytycznych dotyczących ich opodatkowania VAT. Potrzebne są przejrzyste przepisy w tej sprawie.

Czytaj więcej

Filantropia. Biznes chce zmian w prawie

Jakie znaczenie będzie mieć przyjęcie ustawy o fundacjach rodzinnych?

Fundacje rodzinne mają ułatwiać wielopokoleniową sukcesję polskich przedsiębiorstw rodzinnych, umożliwiać akumulację oraz ochronę majątku rodzinnego i gwarantować utrzymanie polskich firm rodzinnych w rękach najbliższych. Z punktu widzenia rozwoju filantropii w Polsce to ważna instytucja, ponieważ jednym z beneficjentów fundacji rodzinnej mogą być też organizacje społeczne. Jest to więc dodatkowy instrument dla zamożnych polskich rodzin, za pomocą którego będą mogły wspierać wybrane przez siebie cele społeczne. W obecnym momencie projekt ustawy ciągle nie został zatwierdzony przez rząd. Nie jest jasne, jak konkretnie będą wyglądać uregulowania podatkowe i ich skutki dla organizacji społecznych, które będą beneficjentami fundacji rodzinnej.

Czy potrzebne jest wprowadzenie możliwości przekazywania przez przedsiębiorców 1 proc. CIT na cele pożytku publicznego, na wzór 1 proc. PIT?

Jako że obecne rozwiązania niezbyt działają, poszukuje się dodatkowych zachęt podatkowych dla przedsiębiorców, które mogłyby bardziej motywować. Jedynym z takich rozwiązań jest propozycja wprowadzenia 1 proc. z CIT przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Podobnie jak osobom indywidualnym przekazującym 1 proc. z PIT na wybrany cel społeczny 1 proc. CIT dawałby firmie możliwość decydowania, na jaki cel chce przeznaczyć procent należnego podatku. Trzeba przy tym zaznaczyć, że nie jest to narzędzie do zwiększania zaangażowania społecznego firmy, gdyż co do zasady 1 proc. to nie są już jej pieniądze, ale podatek należny państwu.

Mógłby to być jednak dobry sposób na budowanie świadomości społecznej jej właścicieli – a także pracowników – z nadzieją, że w przyszłości przedsiębiorstwa będą mądrze przekazywać również część swojego zysku na cele społeczne.

Jest pani autorką raportu „Filantropia w Polsce. Jak angażują się przedsiębiorcy i ich rodziny” Fundacji EFC. Wynika z niego m.in., że aby pomaganie stało się powszechne, konieczne są zmiany prawne i podatkowe. Jakie to powinny być zmiany?

System ulg podatkowych w Polsce niewystarczająco przyczynia się do filantropii. Zdecydowania większość przedsiębiorców nie korzysta z dostępnych zachęt. Z możliwości odliczenia kosztów darowizn na rzecz organizacji społecznych (do 10 proc. dochodu przed opodatkowaniem) korzysta ok 1 proc. firm. Z pewnością część przedsiębiorców przekazuje darowizny, ale ich nie odlicza – również dlatego, że często przekazują dary w naturze. To jednak tylko wskazuje, że system ten nie jest efektywny.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów