Wydatki na kanapki zwiększą firmowe koszty

To, co płacimy za serwowane w czasie spotkań z kontrahentami ciastka, kanapki, kawę i herbatę, możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów

Aktualizacja: 27.11.2009 07:00 Publikacja: 27.11.2009 05:50

Wydatki na kanapki zwiększą firmowe koszty

Foto: www.sxc.hu

Podczas rozmów z kontrahentami prowadzonych w siedzibach spółek zazwyczaj serwowany jest poczęstunek. Są to kanapki, ciastka, a także kawa, herbata, soki czy woda mineralna.

W praktyce powstają jednak wątpliwości, jak prawidłowo rozliczać wydatki związane z takim poczęstunkiem. Czy będą one kosztem?

Przepisy mówią, że kosztem są te wydatki, które poniesiono w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Wyjątkiem są wydatki wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, których nie można zaliczyć do kosztów.

Zaliczają się do nich koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Konsekwencją tego przepisu jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków związanych z reprezentacją.

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=563B0BD35942BDC6BDBFC2795AD75B2E?id=115893]Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych[/link] nie definiuje jednak pojęcia „reprezentacja”. Z tego powodu organy podatkowe odwołują się do wykładni językowej tego pojęcia zawartej w słownikach.

Wynika z niej, [b]że reprezentacja to okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną.[/b]

Jednak wydatki na kanapki czy ciastka serwowane w trakcie spotkań z kontrahentami bez wątpienia można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu spółki. Taki pogląd wyrażają organy podatkowe, m.in. [b]Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 2 września 2009 r. (ILPB3/423-433/09-2/KS).[/b] Z pisma tego wynika, że wydatki ponoszone przez spółkę na poczęstunek serwowany w trakcie spotkań z kontrahentami w postaci ciastek, kanapek, kawy, herbaty, soków będą kosztem uzyskania przychodu.

Podobny pogląd wyrażono również w [b]interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 września 2009 r. (IPPB5/423-444/09-2/JC).[/b]

Wynika z niej, że wydatki na drobny poczęstunek podawany podczas spotkań z kontrahentami w biurze firmy mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.

[ramka][b]Przykład[/b]

Przedstawiciele spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podczas rozmów z kontrahentami zawsze częstują ich kawą, herbatą, sokami, kanapkami, ciastkami i czekoladkami.

W związku z tym wydatki poniesione na zakup tych artykułów spożywczych będą stanowiły koszty uzyskania przychodu spółki.

Nie wykraczają one bowiem poza standardowo przyjęte normy.[/ramka]

Podczas rozmów z kontrahentami prowadzonych w siedzibach spółek zazwyczaj serwowany jest poczęstunek. Są to kanapki, ciastka, a także kawa, herbata, soki czy woda mineralna.

W praktyce powstają jednak wątpliwości, jak prawidłowo rozliczać wydatki związane z takim poczęstunkiem. Czy będą one kosztem?

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP