Spór w sprawie dotyczył zakresu zwolnienia z VAT przy inwestycjach budowlanych. We wniosku o interpretację jedna z państwowych jednostek organizacyjnych wyjaśniła, że gospodaruje mieniem państwowym, m.in. poprzez budowanie domów mieszkalnych. W jej zasobach znajdują się dwie nieruchomości, na których prowadzona była inwestycja polegającą na budowie budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Znajdujące się w budynkach lokale mieszkalne miały być przeznaczone na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych sił zbrojnych.
Jednostka nie odliczała VAT, bo inwestycja związana była z działalnością zwolnioną. Zarówno przed rozpoczęciem inwestycji, jak też w jej toku, celem nie była sprzedaż budynków i znajdujących się w nich lokali mieszkalnych. Dopiero po podjęciu decyzji o przerwaniu inwestycji, nieruchomości uznano za zbędne i zdecydowano o ich przeznaczeniu do sprzedaży w drodze ustnego przetargu nieograniczonego.
Do sprzedaży przeznaczono budynek mieszkalny wielorodzinny, wykonany w technologii szkieletu drewnianego z elementów prefabrykowanych, na fundamentach żelbetowych, w stanie surowym zamkniętym, zadaszony, z częściowo wykonanymi przyłączami i instalacjami wewnętrznymi, a także inny obiekt, tj. ławy i ściany fundamentowe żelbetowe z częściowo wykonanymi podejściami przyłączy mediów do budynku.
Wnioskodawczyni nie wiedziała jaką stawką VAT należy opodatkować planowaną dostawę (sprzedaż) nieruchomości. Sama skłaniała się do stanowiska, że w obu przypadkach można mówić o budynku, przy dostawie którego można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.
Fiskus odmówił prawa do zwolnienia w odniesieniu do drugiego, niedokończonego obiektu. Wskazał, że przedmiotem dostawy w tym przypadku jest niedokończona inwestycja budowlana, która nie spełnia definicji budynku, ponieważ nie jest zadaszona, a ponadto nie nosi cech budowli. Na potrzeby klasyfikacji prawnopodatkowej obiekt ten należy uznać za teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę. Do przyszłej dostawy tego obiektu nie znajdzie też zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, bo jest to teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę. W konsekwencji, dostawa będzie podlegała 23-proc. stawce VAT.