fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

W sądzie i urzędzie

Jak urzędy radzą sobie z wydawaniem zaświadczeń o zameldowaniu

123RF
Większość urzędów bez problemu radzi sobie z wydawaniem zaświadczeń o zameldowaniu. Zwłaszcza że liczba wniosków o ich wydanie nie wzrosła dramatycznie po 1 marca 2015 r.

W tym właśnie dniu weszły w życie przepisy o nowych dowodach osobistych, m.in. wykreślające z dokumentu tożsamości informacje o wzroście, kolorze oczu i właśnie o adresie zameldowania.

Resort spraw wewnętrznych zapewniał, że brak informacji o adresie nie będzie miał wpływu na kwestię ustalania tożsamości, bo wciąż jest tam numer ewidencyjny PESEL.

W banku czy u notariusza informacją o naszym miejscu zamieszkania miało być złożone oświadczenie. Okazuje się, że rozmaite instytucje zamiast oświadczenia wolą wystawione przez właściwy urząd gminy zaświadczenie. Z ich wystawianiem nie ma jednak żadnych problemów. Również dlatego, że trudno mówić, aby ustawiały się po nie kolejki.

– To prawda, że liczba wniosków o wydanie takich zaświadczeń wzrosła, ale to wzrost kilkuprocentowy, więc nasi pracownicy z wydawaniem dokumentów radzą sobie bez problemów – informuje Tomasz Demiańczuk z biura prasowego UM Warszawy. – Co prawda na naszych zaświadczeniach widnieje informacja, że są ważne przez dwa miesiące, ale zgodnie z przepisami zachowują ważność tak długo, jak długo są zgodne ze stanem faktycznym – dodaje.

– Urząd Miasta Krakowa odnotował 15–20-proc. wzrost wydawanych zaświadczeń meldunkowych – mówi Monika Chylaszek, rzecznik prasowy UM Krakowa. – Są one wydawane w czasie rzeczywistym, bezpośrednio w obecności strony, stanowią wydruk z aplikacji komputerowej przeznaczonej do prowadzenia rejestru mieszkańców Gminy Miejskiej Kraków – dodaje.

– Wydanie takiego zaświadczenia jest odpłatne i kosztuje 17 zł – informuje Joanna Mirosław z Biura Prezydenta Kołobrzegu. – Dla celów oświatowych zaświadczenia wydawane są nieodpłatnie – wyjaśnia. I dodaje, że wzrost liczby wniosków jest na poziomie 30 proc. – W 2014 r. wydaliśmy 1007 zaświadczeń, a w 2015 r. już 1378 – mówi Joanna Mirosław.

O wiele więcej zaświadczeń wydaje UM Lublina. Tutaj liczba wniosków wzrosła o prawie 50 proc.

– Nie ma utrudnień związanych z wydawaniem zaświadczeń, bo taka usługa jest szeroko dostępna dla mieszkańców – mówi Ola Mazurek z Biura Prasowego UM Lublina. – Zaświadczenia takie można uzyskać w każdym z ośmiu biur obsługi mieszkańców, zlokalizowanych w różnych miejscach miasta – dodaje.

Również w Szczecinie wzrost liczby wniosków jest kilkudziesięcioprocentowy.

– Najwięcej takich zaświadczeń wydajemy osobom, które załatwiają sprawy w urzędzie pracy lub ośrodkach pomocy społecznej – informuje Tomasz Klek z Biura Prasowego UM w Szczecinie.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA