Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 2 listopada 2017 r. (I SA/Kr 829/17).
Spółka zamierza wziąć udział w programie, w ramach którego świadczyłaby usługę polegającą na upowszechnianiu na rynku produktów autoryzowanego partnera – korporacji o globalnym zasięgu. Upowszechnienie to polegałoby na podejmowaniu w stosunku do określonej grupy produktów szczególnych czynności marketingowych oraz na zachęcaniu klientów do zakupu danych towarów i usług korporacji. Spółka będzie otrzymywać od partnera akceptację wykonanej usługi wraz z kwotą przysługującego wynagrodzenia. Po uzyskaniu akceptacji usługi spółka prześle fakturę za wykonaną usługę. Spółka chciała uzyskać potwierdzenie, że jako moment wykonania przez nią usługi należy przyjąć przesłanie przez korporację akceptacji wykonania usługi oraz informacji o kwocie przysługującego spółce wynagrodzenia. Zdaniem spółki, usługa wprowadzenia na rynek jest przez nią wykonana dopiero w momencie akceptacji usługi oraz przyznaniu jej za to określonej kwoty wynagrodzenia. Bez uprzedniego komunikatu o akceptacji usługi i przyznaniu wynagrodzenia nie ma ona technicznych możliwości wystawienia faktury VAT, gdyż faktura jest wystawiana w odpowiedzi na akceptację usługi.
Organ podatkowy w interpretacji 0111-KDIB3-3.4012.9.2017.1.PK uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Wskazał, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi oraz, że przedmiotem opodatkowania, co do zasady, jest usługa zrealizowana. Moment wykonania usługi należy wiązać z wykonaniem (zrealizowaniem) wszystkich działań i czynności składających się na daną usługę, a nie z momentem jej rozliczenia z usługobiorcą.
Rozpatrując skargę spółki na tę interpretację, WSA przychylił się do stanowiska organu. Podkreślił, że o tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana, decyduje obiektywny moment jej wykonania. Strony w drodze umowy cywilnoprawnej nie mogą ustalić, jakoby obowiązek podatkowy powstał w innym momencie niż faktyczne wykonanie usługi. Moment wykonania usługi rozumiany jest rygorystycznie – chodzi o faktyczne wykonanie usługi, a więc moment, kiedy usługa jest zakończona.
Autorka jest współpracowniczką zespołu zarządzania wiedzą podatkową Deloitte