Obowiązujące od początku 2020 r. przepisy komplikują rozliczenia przedsiębiorców, szczególnie tych handlujących przez internet. Nabywca musi w momencie zakupu zdecydować, czy kupuje jako przedsiębiorca czy jako osoba fizyczna. Pomyłka może mieć negatywne konsekwencje finansowe. Nie ma bowiem możliwości, by skorygować treść paragonu.
Konsekwencje błędu
Takie stanowisko zajęła skarbówka w odpowiedzi na pytanie spółki, która prowadzi hurtową i detaliczną sprzedaż wysyłkową poprzez popularne platformy internetowe. Nabywcy będący podatnikami VAT czasami zapominają zaznaczyć opcję „prośba o fakturę". W efekcie spółka wystawia do takiej transakcji paragon fiskalny bez NIP. Kupujący uświadamia sobie swój błąd już po otrzymaniu towaru wraz z paragonem. Chce wówczas odesłać paragon i otrzymać fakturę z NIP.
Do tej pory spółka odmawiała. Jednak odbija się to na relacjach z kontrahentami. Coraz częściej klienci twierdzą, że jest to praktyka powszechnie stosowana w sprzedaży wysyłkowej i odmowa spółki spowoduje zaniechanie dalszej współpracy. Spółka zapytała, czy możliwe jest skorygowanie obrotu zaewidencjonowanego na kasie fiskalnej o wartość paragonu, a następnie wystawienie faktury o takiej samej wartości do tej samej transakcji. Argumentowała, że błąd przy zamówieniu nosi znamiona oczywistej pomyłki w ewidencji, która – gdyby sprzedaż była dokonywana stacjonarnie – zostałaby od razu wykryta. W przeciwnym razie spółka musi wymagać od klientów, by odesłali jej towar i kupili go ponownie, tym razem na fakturę.
Czytaj także:
Sprzedałeś komórkę w sieci? Już jesteś VAT-owcem - nowe przepisy o VAT od 1 września 2019