Polskie firmy coraz częściej inwestują nie tylko w pracowników, maszyny czy nowe technologie. Istotnym elementem strategii marketingowej i budowania wizerunku firmy stają się działania społecznie użyteczne. Oprócz marketingowych dają też korzyści podatkowe, również w VAT. Potwierdził to we wtorek Naczelny Sąd Administracyjny.
Czytaj także: Działania CSR dają prawo do odliczenia VAT
Misja społeczna
Sprawa dotyczyła spółki, która jest właścicielem jednej z popularniejszych rozgłośni radiowych, a także portalu internetowego. We wniosku o interpretację wyjaśniła, że uzyskuje przychody m.in. ze sprzedaży czasu reklamowego radia oraz przestrzeni reklamowej w portalu. Z wniosku wynikało, że w związku ze strategią marketingową spółki, jako nadawcy i wydawcy odpowiedzialnego społecznie, zamierza upowszechniać w ramach nadawanego programu radiowego i portalu działalność społecznie użyteczną. Chodziło np. o wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej, działalność charytatywną, ochronę i promocję zdrowia, działalność na rzecz osób niepełnosprawnych itd.
Firma podkreśliła, że inwestowanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w problematykę społeczną wpływa na postrzeganie jej jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie. Wspieranie przez działalności społecznie użyteczne jest jednym z elementów podejmowanej strategii marketingowej. Upowszechnianie działań społecznie użytecznych i przedstawianie spółki, jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, może spowodować wzrost słuchalności programu radiowego i zainteresowania portalem.
Podatniczka opisała też jak będzie przebiegać realizacja tego celu. Miał być to jeden schemat: ogłoszenie na antenie lub portalu informacji o zamiarze wsparcia inicjatyw społecznie użytecznych realizowanych przez osoby, instytucje lub społeczności. Odbiorcy mogą zgłaszać osoby, instytucje lub społeczności, które potrzebują wsparcia. Następnie kapituła powołana przez spółkę dokona wyboru o czym poinformuje radio i portal. Przykładowo w przypadku, gdy spółka udzieli wsparcia na budowę, rozbudowę czy modernizację placu zabaw dla dzieci, to w programie radiowym rozpowszechnianym przez spółkę lub portalu znajdą się np. wywiady z osobą, która zgłosiła tego rodzaju inicjatywę, relacje z podejmowanych działań, wywiady z przedstawicielami wspieranej instytucji czy społeczności, informacje o zgłoszonym projekcie i osobie zgłaszającej go. Ponadto słuchacze programu radiowego i użytkownicy portalu będą aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciu m.in. będą mogli zgłaszać konkretne towary i usługi, które w ich ocenie najlepiej przyczynią się do zrealizowania celu społecznie użytecznego.