Reforma sądownictwa - postulaty Krajowej Rady Radców Prawnych

Poprawa komunikacji, uproszczenie procedur i formularzy, rozszerzenie przymusu radcowsko-adwokackiego – to niektóre pomysły Krajowej Rady Radców Prawnych na reformę sądownictwa.

Publikacja: 22.02.2016 10:47

Reforma sądownictwa - postulaty Krajowej Rady Radców Prawnych

Foto: 123RF

W połowie stycznia na łamach „Rzeczpospolitej" ujawniliśmy, iż rząd Prawa i Sprawiedliwości przygotowuje się do dużej reformy sądów powszechnych.

Najważniejsze zmiany to podwyższenie wieku kandydatów na sędziów (do minimum 35. roku życia; obecnie 29 lat, nowe zasady awansów oraz zmniejszenie o jeden szczebel organizacji sądownictwa. Zamiast trzech szczebli: rejonowego, okręgowego i apelacyjnego, mają pozostać dwa.

Do propozycji resortu sprawiedliwości odniosła się w ostatnim czasie Krajowa Rada Radców Prawnych. Wiceprezes KRRP Arkadiusz Bereza skierował w tej sprawie pismo do wiceministra Łukasza Piebiaka, w której przedstawia zgłoszone przez środowisko radców postulaty w zakresie szeroko pojętej reformy sądownictwa.

W ocenie KRRP, zamierzona reforma sądownictwa powinna być reformą wielopłaszczyznową, obejmującą reformy instytucjonalne, dotyczące ustroju sądów, ale też proceduralne, skupiające się na poprawie unormowań dotyczących postępowania sądowego. Jej głównym celem powinno być obecnie przyspieszenie postępowań sądowych, a także eliminacja pomyłek sądowych, jakże negatywnie wpływających na społeczne postrzeganie wymiaru sprawiedliwości. Postulowane zmiany powinny zmierzać do jeszcze szerszego zapewnienia dostępu do sądu.

Zdaniem KRRP działania, aby wyeliminować mankamenty wymiaru sprawiedliwości (zła komunikacja z obywatelami; formalistyczne, sztywne procedury skutkujące koniecznością odrzucenia pozwu; ograniczone możliwości załatwiania spraw przez Internet; zbyt duża liczba procedur itp.), powinny obejmować poprawę komunikacji, uproszczenie procedur i formularzy; rozszerzenie przymusu radcowsko-adwokackiego na wybrane kategorie spraw, połączonego z przyznaniem profesjonalnym pełnomocnikom jako osobom wykonującym zawód zaufania publicznego prawa dostępu do określonych rejestrów i wyszukiwarek; nowelizację przepisów regulujących doręczenia sądowe; wprowadzenie opłat liniowych a nie progresywnych (nawet proporcjonalnie wyższych w sprawach drobnych - celem ograniczania zalewu sądów sprawami drobnymi, które mogą zostać zakończone na drodze mediacji); modyfikację drogi do uzyskania godności sędziego - kandydaci na sędziów powinni spełniać wyższe niż dotychczas wymagania doświadczenia prawniczego (a nie jedynie wiedzy) – docelowo obowiązywać winien prymat dojścia do zawodu sędziego z innych zawodów prawniczych; uchwalenie ustawy o biegłych sądowych; wprowadzenie jednolitych kryteriów przyznawania pomocy sądowej analogicznych, jak np. wykorzystywane w celu przyznawania pomocy społecznej.

W zakresie postulowanego rozszerzenia przymusu radcowsko-adwokackiego wyraźnie podkreślone zostało, że beneficjentem takiego rozwiązania byłyby zarówno strony, mające zapewnioną pomoc prawną na odpowiednim poziomie, która służy ochronie ich interesów, jak i szeroko rozumiany wymiar sprawiedliwości, dla którego udział profesjonalnego pełnomocnika w postępowaniu sądowym oznaczać będzie zarówno możliwość ograniczenia napływu spraw (choćby poprzez zwiększenie ilości spraw kończonych na etapie postępowania mediacyjnego), jak i sprawniejsze rozstrzyganie spraw wniesionych.

Środowisko radców prawnych zdecydowanie opowiedziało się również za przyjęciem regulacji prawnej, która regulowałaby pracę biegłych sądowych. Regulacja taka powinna cechować się kompleksowością, a więc zawierać w sobie materię dotychczas rozproszoną pomiędzy aktami o randze ustawy oraz rozporządzeniami; wprowadzać narzędzia pozwalające na monitorowanie oraz ocenę pracy biegłego; określać jednolite warunki zawieszenia i pozbawienia funkcji biegłego; określać jednolity sposób powoływania przez sądy biegłych stałych (w szczególności poprzez określenie wymogów wykształcenia i doświadczenia wobec biegłych określonych specjalności) oraz procedurę powoływania biegłych ad hoc celem zapewnienia sędziom z jednej strony profesjonalnego korpusu ekspertów, a z drugiej pewnej elastyczności w poszukiwaniu specjalistów z dziedzin nietypowych, niszowych; regulować kwestie związane z powoływaniem i funkcjonowaniem tzw. biegłych instytucjonalnych; wprowadzać obowiązek ukończenia przez biegłego sądowego stosownego szkolenia z zakresu przepisów dotyczących jego statusu biegłego, praw i obowiązków w procesie oraz zasad przeprowadzania dowodu z opinii.

Jak zaznaczono w piśmie, zaprezentowane postulaty oraz argumenty powołane na ich uzasadnienie nie wyczerpują oczywiście propozycji niezbędnych do kompleksowej reformy sądownictwa, niemniej jednak stanowić mają punkt wyjścia do dalszej wymiany poglądów i współpracy pomiędzy Ministerstwem Sprawiedliwości a Krajową Radą Radców Prawnych.

W połowie stycznia na łamach „Rzeczpospolitej" ujawniliśmy, iż rząd Prawa i Sprawiedliwości przygotowuje się do dużej reformy sądów powszechnych.

Najważniejsze zmiany to podwyższenie wieku kandydatów na sędziów (do minimum 35. roku życia; obecnie 29 lat, nowe zasady awansów oraz zmniejszenie o jeden szczebel organizacji sądownictwa. Zamiast trzech szczebli: rejonowego, okręgowego i apelacyjnego, mają pozostać dwa.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP