18 marca 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął bardzo ważną uchwałę w sprawie doręczenia zawiadomienia o zawieszeniu przedawnienia (I FPS 3/18). Uchwała zapadła po rozpoznaniu zagadnienia prawnego przedstawionego przez NSA w postanowieniu z 30 października 2018 r. (I FSK 1960/16). NSA orzekł, że:
1. Dla skuteczności zrealizowania obowiązku wynikającego z art. 70c ordynacji podatkowej (dalej: o.p.) zawiadomienie, o którym mowa w tym przepisie, należy doręczyć pełnomocnikowi, który został ustanowiony w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym, nawet jeżeli zawiadomienia tego dokonuje organ podatkowy, przed którym nie toczy się żadne postępowanie z udziałem pełnomocnika strony.
Czytaj także: Nowa ordynacja podatkowa - kiedy trafi do Sejmu
2. Uchybienie w realizacji ww. obowiązku powinno być traktowane jako brak ziszczenia się materialnoprawnego skutku przewidzianego w art. 70 § 6 pkt 1 o.p.
Co to oznacza w praktyce
Doręczenie pisma stronie, w sytuacji gdy został ustanowiony w sprawie pełnomocnik, nie wywołuje żadnego skutku procesowego. Jest jedynie informacją dla strony o treści pisma, które powinno być – zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem – doręczone pełnomocnikowi. Jeżeli prawidłowo ustanowionemu pełnomocnikowi podatnika nie doręczono zawiadomienia o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego reprezentowanego przez niego podatnika, to nie nastąpiło zawieszenie biegu terminu przedawnienia na podstawie art. 70 § 6 pkt 1 o.p. Pominięcie w zakresie doręczenia tego pisma ustanowionego w sprawie pełnomocnika oznacza bowiem, że pismo to nie weszło do obrotu prawnego w sposób wymagany przepisami prawa.