Zagraniczny podmiot będący osobą prawną posiadającą siedzibę w Niemczech deleguje swojego pracownika do pracy na rzecz polskiej spółki zależnej (osoby prawnej). Wynagrodzenie pracownika jest mu wypłacane bezpośrednio przez podmiot niemiecki, lecz koszty tego wynagrodzenia są refakturowane na podmiot polski. Jak jest opodatkowany taki pracownik? Jakie obowiązki związane z rozliczeniem tej osoby ma polska spółka zależna? – pyta czytelniczka.
Opisana sytuacja powoduje określone skutki podatkowe dla pracownika oddelegowanego do pracy w Polsce. Obowiązki podatkowe wystąpią także po stronie spółki, na której rzecz w Polsce ten pracownik będzie wykonywać pracę.
Ustalenie rezydencji
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, jeżeli osoby fizyczne mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast art. 3 ust. 2a tej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Ustawa o PIT przewiduje w art. 3 ust. 1a, że za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1. ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.