fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Płace

Świadczenia pozapłacowe: nieszablonowa motywacja ma znaczenie

Piotr Szymański
materiały prasowe
Benefity pracownicze są standardem w wielu przedsiębiorstwach. Spersonalizowane świadczenia mają coraz większe znaczenie, aby zatrzymać lub przyciągnąć talenty.

Jak powszechnie wiadomo, szczęśliwy pracownik to efektywny pracownik. Dlatego też te firmy, które dbają o motywację swoich podwładnych, czerpią z tego korzyści w postaci ich większego zaangażowania i lojalności, co przekłada się na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Jakie trendy w motywowaniu pracowników będą widoczne w 2017 r.?

Temat motywacji pracowniczej jest niezwykle istotny. Jak bowiem wynika z badania "The Quantum Workplace 2015" przeprowadzonego przez Instytut Gallupa, ponad 30 proc. pracowników jest niezaangażowanych, kolejne 24,3 proc. „tylko wykonuje" swoją pracę, a ok. 7 proc. jest w nią w ogóle niezaangażowanych. Eksperci ze wspomnianego Instytutu wysunęli również tezę, że niskie zaangażowanie pracowników jest jednym z kluczowych przyczyn spowolnienia światowej gospodarki. Firmy podejmują więc intensywne działania, aby odpowiednio zmotywować swoich podwładnych. Do tego celu wykorzystywane są przede wszystkim rozmaite świadczenia pozapłacowe, których rynek rozwija się coraz bardziej dynamicznie.

Benefity to już standard

Zgodnie z wynikami cyklicznego badania „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników" realizowanego przez Sedlak & Sedlak, benefity pracownicze są już standardem w wielu przedsiębiorstwach, co potwierdziło aż 75 proc. ankietowanych. Dostęp do świadczeń pozapłacowych rośnie wraz z wielkością organizacji – tylko co dziesiąta wielka firma nie zapewnia dodatkowych benefitów.

Na podstawie wspomnianego badania można też zaobserwować, jak ewoluuje rynek świadczeń pozapłacowych. W 2014 r. karnety na zajęcia sportowe zajmowały w „rankingu popularności" trzecie miejsce, będąc wybieranymi przez 42,7 proc. przedsiębiorstw. Rok później było to już jedno miejsce wyżej z 45,7 procentami, aby w 2016 r. osiągnąć poziom 46,1 proc., stając się tym samym najczęściej wybieranym benefitem pracowniczym. Rośnie też znaczenie kursów i szkoleń, które są zapewniane 36,5 proc. pracowników. Sami zainteresowani za najbardziej atrakcyjne świadczenie uważają z kolei rozszerzony pakiet medyczny (deklaruje to co drugi ankietowany), ale i mniej standardowy benefit, jakim jest elastyczny czas pracy (wskazuje na to niemal co piąty badany). – To właśnie nieszablonowe, spersonalizowane świadczenia pozapłacowe będą coraz bardziej istotne w strategii employer brandingowej firm, zarówno w kontekście wewnętrznego motywowania pracowników i budowania ich zaangażowania, jak i przyciągania do organizacji talentów – mówi Ada Stokowska z firmy Wyjątkowy Prezent.

Co nas czeka w nowym roku

Jako że benefity pracownicze stają się coraz częściej czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego pracodawcy, coraz więcej firm będzie sięgać po ciekawe, niestandardowe rozwiązania, mające na celu zainteresowanie swoją ofertą najlepszych kandydatów. Jest to również skuteczny sposób na budowanie zaangażowania i lojalności wśród obecnych pracowników. – Dla wielu pracowników, zwłaszcza tych z pokolenia Y i Z, bardzo istotnym czynnikiem motywującym jest tzw. work-life balance. Stąd coraz bardziej cenią sobie oni takie benefity, które umożliwią zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Wśród najciekawszych z nich można wymienić finansowanie kursów niezwiązanych z pracą, vouchery na wydarzenia kulturalne czy ekstremalne przeżycia – dodaje Stokowska.

Analiza potrzeb

Rok 2017 r. upłynie też pod znakiem współpracy pomiędzy pracodawcami a ośrodkami badawczymi, monitorującymi satysfakcję pracowników. Wszystko po to, aby znaleźć sposób na odpowiednie zmotywowanie podwładnych. Według ekspertów z branży, należałoby kompleksowo przebadać sytuację w polskich przedsiębiorstwach oraz skonfrontować wyniki badania z rynkiem świadczeń pozapłacowych w takich krajach jak Dania czy Norwegia. Są to państwa, które liderują w ogólnoświatowych rankingach zadowolenia z pracy. Warto przyjrzeć się ich dobrym praktykom, aby móc zaadaptować niektóre z nich na rodzimy grunt.

Oprócz tego pracodawcy będą musieli zareagować na zmieniające się przepisy prawne dotyczące sfery wynagrodzeń. Dopiero pod koniec tego roku będzie można określić, jak podniesienie płacy minimalnej wpłynęło na udział benefitów pozapłacowych w ogólnej puli wynagrodzeń pracowniczych. – Zmiany w prawie pracy będą bardzo istotnym tematem w nadchodzącym roku. Dane pokazują jednak, że rynek benefitów pozapłacowych rozwija się z ogromną dynamiką. Dlatego mało prawdopodobne jest, aby w nadchodzącym roku przestał odgrywać kluczową rolę w motywowaniu pracowników – podsumowuje Stokowska.

Rola benefitów pracowników rośnie nieprzerwanie od kilku lat i nic nie wskazuje na to, by miałoby się to w najbliższym czasie zmienić. Taka tendencja zdecydowanie pozwala pracownikom na patrzenie w przyszłość z dużą dozą optymizmu.

Piotr Szymański - firma Wyjątkowy Prezent

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA