Postępowanie mające na celu ustalenie, czy dana osoba spełnia przesłanki do nabycia świadczeń z ubezpieczeń społecznych (również udzielanie porad w tych sprawach), należy do kompetencji jednostek organizacyjnych ZUS. Tak wynika z art. 115 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 887 ze zm., dalej: ustawa emerytalna) oraz z art. 68 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 121 ze zm.).
Wykaz z rozporządzenia...
Potwierdzając w świadectwie pracy (zaświadczeniu) okresy zatrudnienia w szczególnych warunkach (na określonym stanowisku pracy), pracodawcy powinni powoływać się na taki rodzaj pracy, który został wymieniony w odpowiednim wykazie, dziale i pozycji rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (DzU nr 8, poz. 43 ze zm.).
... lub resortowy
Co jednak istotne, taki zakres informacji wymagany jest wyłącznie w przypadku tych zakładów pracy, które nigdy nie stosowały resortowych wykazów prac w szczególnych warunkach. Pracodawcy, którzy stosowali resortowe wykazy, w wydawanym świadectwie pracy powinni powołać nie tylko rodzaj pracy wykonywanej w szczególnych warunkach – ściśle według wykazu, działu i pozycji rozporządzenia z 7 lutego 1983 r., ale również określone stanowisko pracy wymienione w wykazie, dziale, pozycji odpowiedniego zarządzenia resortowego.
W przypadkach, w których mają zastosowanie zarządzenia resortowe, należy je powołać w świadectwie pracy. Jeżeli w świadectwie pracy wykazano okres zatrudnienia w szczególnych warunkach, ale brak w nim szczegółowych informacji, o których mowa wyżej, ZUS przeprowadza postępowanie wyjaśniające.
Przykład