Trybunał przesądził, że w tej dziedzinie stosuje się zasadę ustawowej określoności czynów zabronionych i kar, w myśl której obywatele muszą być w stanie określić zachowania grożące pociągnięciem ich do odpowiedzialności oraz kary przewidziane w ustawie.
Wyrok TSUE dotyczy dwóch niemal identycznych spraw (C-870/19 i C-871/19): w 2013 r. podczas dwóch kontroli drogowych przeprowadzonych we Włoszech inspektorzy stwierdzili, że kierowcy M.I. i T.B., z których jeden prowadził ciężarówkę, a drugi autokar, nie byli w stanie przedstawić wykresówek tachografu zainstalowanego w ich pojazdach. Chodziło o wykresówki dotyczące bieżącego dnia, ale i kilku z 28 poprzednich dni. M.I. i T.B. zostali ukarani w ten sposób, że za każdą brakującą wykresówkę nałożono osobną karę administracyjną.
Kierowcy nie zgodzili się z takim sposobem karania i wnieśli do sądów włoskich skargi na te decyzje. Sąd kasacyjny we Włoszech, który rozstrzygał ich sprawy w ostatniej instancji, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy prawo Unii pozwala w takim przypadku nałożyć na kierowcę pojedynczą karę w związku z jednolitym naruszeniem, czy też kilka oddzielnych kar w związku z kilkoma naruszeniami, których liczba odpowiadałaby liczbie brakujących wykresówek.
- W razie nieprzedstawienia przez poddanego kontroli kierowcę pojazdów ciężarowych, autokarów i autobusów wykresówek urządzenia rejestrującego dotyczących kilku dni pracy w okresie obejmującym dzień kontroli i 28 poprzedzających go dni, właściwe organy państwa członkowskiego miejsca kontroli są zobowiązane do stwierdzenia jedynie jednolitego naruszenia obciążającego tego kierowcę i do nałożenia na niego tylko jednej kary - odpowiedział TSUE.
Zauważył, że celem przepisów unijnych w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym jest z jednej strony poprawa warunków pracy kierowców oraz bezpieczeństwa na drogach, a z drugiej strony ustanowienie jednolitych przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, okresów odpoczynku kierowców oraz ich kontroli. Każde państwo członkowskie powinno zapewnić przestrzeganie tych przepisów na swoim terytorium poprzez system kar za każde ich naruszenie. Kary mają być wystarczająco wysokie i proporcjonalne do wagi naruszenia, tak aby wywrzeć rzeczywisty skutek odstraszający.