Zakład Ubezpieczeń Społecznych opublikował ważne wyjaśnienia dla przedsiębiorców i osób fizycznych zobowiązanych do zgłaszania zawartych po 1 stycznia 2021 r. umów o dzieło. Z informacji wynika, że zgłoszeniu podlega każda umowa, nawet zawarta ustnie.
Inicjatywa z drugiej strony
– Taki obowiązek to ogromne obciążenie dla wielu przedsiębiorców, szczególnie działających w branży medialnej, w której z poszczególnymi autorami zewnętrznymi może być zawieranych nawet kilkadziesiąt umów miesięcznie na wykonanie oddzielnych utworów. Jeśli takich autorów produkujących audycje, materiały wideo czy artykuły prasowe jest więcej, trzeba będzie wysyłać do ZUS setki, jeśli nie tysiące nowych zgłoszeń miesięcznie – komentuje Andrzej Radzisław, radca prawny, specjalista od ubezpieczeń społecznych w kancelarii Goźlińska Petryk & Wspólnicy.
Czytaj także: Nie każde dzieło pojawi się w rejestrze ZUS
– Warto pamiętać o tym, że zgodnie z nowymi przepisami nie ma obowiązku zgłoszenia do ZUS, gdy to sam autor zewnętrzny zgłosi się do przedsiębiorcy z ofertą sprzedaży własnych utworów. Wtedy dochodzi do samoistnego przeniesienia praw autorskich, ale bez zawarcia umowy o dzieło – dodaje.
Na działalność gospodarczą
Z wyjaśnień ZUS wynika ponadto, że kluczowa dla powstania nowego obowiązku składania wniosku RUD z danymi wykonawcy dzieła jest data zawarcia takiej umowy. Jeśli nastąpiło to jeszcze przed rozpoczęciem tego roku, nawet gdy umowa ma zostać wykonana w 2021 r., nie podlega ona zgłoszeniu.