Nowe rozporządzenie jest związane ze zmianami w Kodeksie pracy, które weszły w życie 1 stycznia 2017 r. Wprowadza je ustawa z  16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, która jest elementem pakietu  „100 zmian dla firm".  W rozporządzeniu z 30 grudnia 2016 r., które zastępuje dotychczasowe rozporządzenie w tej sprawie z 15 maja 1996 r., określono szczegółową treść świadectwa pracy, sposób i tryb wydawania świadectwa pracy oraz sposób i tryb prostowania i uzupełniania świadectwa pracy.

Na czym polega zmiana? Od nowego roku pracodawca, niezależnie od rodzaju umowy o pracę, jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy, jeżeli nie zamierza go zatrudnić w ciągu 7 dni od ustania poprzedniego zatrudnienia.

W przypadku zatrudnienia w ciągu 7 dni ? pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy wyłącznie na jego wniosek złożony w postaci papierowej lub elektronicznej.

Ważne! Pracownik może złożyć taki wniosek w każdym czasie i prosić o wydanie świadectwa pracy dotyczącego poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie uzyskał świadectwa pracy.

Do rozporządzenia dołączono pomocniczy wzór świadectwa pracy wraz z objaśnieniem dotyczącym sposobu jego wypełniania. Ułatwi to pracodawcom prawidłowe wypełnianie świadectwa pracy.