Leasing środka transportu z podatkiem u źródła, czy bez

Zasadniczo dochód z leasingu środków transportu drogowego używanych w komunikacji międzynarodowej nie jest opodatkowany w Polsce, jeśli nie został sklasyfikowany w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania jako należności licencyjne.

Publikacja: 22.01.2018 01:00

Leasing środka transportu z podatkiem u źródła, czy bez

Foto: Fotolia.com

Zasadniczo dochody podmiotów będących rezydentami podatkowymi danego kraju podlegają opodatkowaniu w miejscu ich siedziby bądź zarządu, tj. w kraju rezydencji. Jeżeli jednak dochód powstaje na skutek zawarcia umowy przez podmioty z dwóch różnych państw, to opodatkowanie może wystąpić także w państwie źródła, a więc w państwie, w którym powstaje dochód i z którego wypłacane jest wynagrodzenie (tzw. podatek u źródła). Do takich przychodów podlegających opodatkowaniu w państwie źródła mogą należeć przychody za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, urządzenia handlowego i naukowego. Jeśli więc polski przedsiębiorca bierze w leasing urządzenie przemysłowe od spółki z siedzibą za granicą i wypłaca z tego tytułu wynagrodzenie, to możliwe, że osiągnięty przez taki podmiot zysk będzie opodatkowany zarówno w państwie rezydencji zgodnie z tamtejszymi przepisami podatkowymi, jak i w państwie źródła na podstawie polskich przepisów o CIT. Tak powstaje zjawisko podwójnego opodatkowania.

Co mówi traktat

Problem podwójnego opodatkowania eliminują umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Umowy te, jako akty prawne o randze wyższej niż ustawy krajowe, muszą być stosowane bezpośrednio w krajowym porządku prawnym. W praktyce więc, w przypadku gdy Polska zawarła taką umowę, opodatkowanie należne w Polsce (jako państwie źródła) na podstawie ustawy o CIT może zostać obniżone bądź nawet wyłączone. W przeciwnym razie, tzn. gdy brak jest takiej umowy, dochód z tytułu leasingu urządzenia przemysłowego podlega opodatkowaniu w Polsce według stawki CIT w wysokości 20 proc.

W niniejszym artykule zastanowimy się jak te zasady mają się do leasingu środków transportu drogowego.

W przepisach nie ma definicji

Urządzenie przemysłowe, choć występuje zarówno w polskich przepisach, jak i umowach międzynarodowych, nie zostało w nich zdefiniowane. Ustawa o CIT w art. 21 ust. 1 pkt 1 wskazuje jedynie, że pojęcie „urządzenia przemysłowe" obejmuje także środki transportu. Z uwagi na brak definicji legalnych, organy podatkowe i sądy administracyjne uznają na podstawie definicji słownikowych, że urządzenie przemysłowe to „mechanizm lub zespół mechanizmów służący do wykonania określonych czynności". Natomiast przemysł to „produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych".

Pytania i problemy

Interpretując zatem definicje słownikowe dosłownie, należy dojść do wniosku, że urządzenie przemysłowe powinno stanowić mechanizm lub zespół mechanizmów wykorzystywany w przemyśle, czyli w produkcji. I tu od razu powstaje pytanie czy środki transportu drogowego, w tym np. samochód, są urządzeniami przemysłowymi. A co będzie, jeśli środek transportu nie jest wykorzystywany bezpośrednio w produkcji? Wprawdzie ustawodawca wymienia środek transportu jako urządzenie przemysłowe, ale może ma na myśli jedynie środek transportu wykorzystywany w produkcji?

Pytania te są jak najbardziej zasadne, lecz w kontekście wykładni prezentowanej przez większość organów podatkowych i sądów niestety wydają się być jedynie teoretyczne. Organy podatkowe bazują na definicji słownikowej, ale wskazują też, że pojęcie „urządzenie przemysłowe" należy interpretować maksymalnie szeroko jako wszelkie możliwe urządzenia stanowiące pewien zespół elementów technicznych. W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że środki transportu drogowego spełniają definicję urządzenia przemysłowego, a należności z tytułu jego leasingu podlegają opodatkowaniu u źródła w Polsce. W celu finalnego określenia konsekwencji podatkowych należy jednak sięgnąć do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską jako państwem leasingobiorcy i odpowiednim państwem leasingodawcy.

Szczególna kategoria zysków

Chociaż na pierwszy rzut oka miejsce użytkowania środka transportu w leasingu powinno mieć drugorzędne znaczenie, należy pamiętać, że większość umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje szczególną kategorię zysków. Dotyczy ona zysków pochodzących z eksploatacji w komunikacji międzynarodowej statków, samolotów, a niektóre również z eksploatacji środków transportu drogowego. Zyski takie podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa osiągającego taki dochód. Jednocześnie, jak wynika z definicji legalnej zawartej w większości umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, transport międzynarodowy to wszelki transport z wyjątkiem transportu wykonywanego lokalnie, określanego jako ruch między miejscami położonymi w jednym państwie.

Analiza potrzebna w każdym przypadku

Czy więc powstaje podatek u źródła? Odpowiedź na to pytanie wymaga każdorazowo analizy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie wszystkie bowiem umowy skonstruowane są tak samo. Różnią się też definicje należności licencyjnych. Zasadniczo dochód z leasingu środków transportu drogowego użytkowanych w transporcie międzynarodowym nie podlega opodatkowaniu w Polsce wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest on sklasyfikowany w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania jako należności licencyjne. Dochody są bowiem zyskami przedsiębiorstw wyłącznie wtedy, gdy żaden inny artykuł umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie wprowadza odmiennych zasad opodatkowania.

Przykład

Spółka A z siedzibą w Polsce zawarła umowę leasingu samochodu użytkowanego w transporcie międzynarodowym z firmą leasingową z siedzibą w Luksemburgu. Ponieważ definicja należności licencyjnych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Luksemburgiem nie obejmuje dochodu z tytułu używania urządzenia przemysłowego, a artykuł dotyczący transportu międzynarodowego obejmuje środki transportu drogowego, dochód ten stanowi zyski przedsiębiorstw i nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Przykład

Spółka B z siedzibą w Polsce zawarła umowę leasingu samochodu użytkowanego w transporcie międzynarodowym z firmą leasingową z siedzibą w Grecji. Ponieważ definicja należności licencyjnych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Grecją obejmuje dochód z tytułu używania urządzenia przemysłowego, a artykuł dotyczący transportu międzynarodowego nie obejmuje środków transportu drogowego, dochód ten podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Są jednak wątpliwości

Problem w zakresie opodatkowania pojawia się wtedy, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje opodatkowanie należności z tytułu leasingu jako należności licencyjnych i zawiera równocześnie odrębne uregulowanie w przedmiocie zysków z eksploatacji środków transportu drogowego w komunikacji międzynarodowej. Tak jest na przykład w przypadku umowy z Irlandią.

Teoretycznie zyski z takiej eksploatacji stanowią swojego rodzaju zyski przedsiębiorstw, których zasady opodatkowania nie naruszają zasad przewidzianych w innych przepisach. Ponieważ zostały one jednak uregulowane odrębnie (w innym artykule), należy przyjąć, że dla potrzeb umów o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowią odrębną kategorię dochodu, podobnie jak należności licencyjne. W praktyce pojawia się więc pytanie, który z przepisów ma pierwszeństwo. Kwestia ta nie została uregulowana. Wydaje się jednak, że przepisy dotyczące opodatkowania transportu międzynarodowego zwierają normę bardziej szczegółową, która wyłącza zastosowanie normy bardziej ogólnej w zakresie opodatkowania należności licencyjnych (niemniej jednak pewne wątpliwości pozostają w tym zakresie). Sygnalizowana wątpliwość jest przy tym szczególnie istotna ze względu na to, że tylko w przypadku gdy dochód zostaje zakwalifikowany jako należności licencyjne, powstaje opodatkowanie u źródła.

—Aneta Sakowska jest starszym konsultantem w Deloitte Doradztwo Podatkowe

—Katarzyna Kurzawska-Puchała jest starszym menedżerem w Deloitte Doradztwo Podatkowe

podstawa prawna: art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2343 ze zm.)

Urządzenia przemysłowe w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania

Większość państw OECD kwalifikuje przychody z leasingu urządzeń przemysłowych jako zyski przedsiębiorstw, które podlegają opodatkowaniu zasadniczo jedynie w państwie rezydencji. Polska jako jeden z nielicznych krajów zastrzegła sobie jednak prawo do uwzględniania przychodu z najmu urządzeń przemysłowych, handlowych i naukowych w definicji należności licencyjnych, które mogą być opodatkowane zarówno w kraju rezydencji, jak i w kraju źródła.

Zasadniczo dochody podmiotów będących rezydentami podatkowymi danego kraju podlegają opodatkowaniu w miejscu ich siedziby bądź zarządu, tj. w kraju rezydencji. Jeżeli jednak dochód powstaje na skutek zawarcia umowy przez podmioty z dwóch różnych państw, to opodatkowanie może wystąpić także w państwie źródła, a więc w państwie, w którym powstaje dochód i z którego wypłacane jest wynagrodzenie (tzw. podatek u źródła). Do takich przychodów podlegających opodatkowaniu w państwie źródła mogą należeć przychody za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, urządzenia handlowego i naukowego. Jeśli więc polski przedsiębiorca bierze w leasing urządzenie przemysłowe od spółki z siedzibą za granicą i wypłaca z tego tytułu wynagrodzenie, to możliwe, że osiągnięty przez taki podmiot zysk będzie opodatkowany zarówno w państwie rezydencji zgodnie z tamtejszymi przepisami podatkowymi, jak i w państwie źródła na podstawie polskich przepisów o CIT. Tak powstaje zjawisko podwójnego opodatkowania.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP