Po przeprowadzeniu naboru, w którym uczestniczyli cudzoziemcy, wyłoniono pięciu najlepszych kandydatów. Dyrektor generalny urzędu nie zdecydował się jednak na zatrudnienie żadnego z nich, w związku z czym trzeba ponowić nabór na to stanowisko. Czy przeprowadzenie nowego naboru wiąże się z koniecznością ponownego uzyskania zgody szefa Służby Cywilnej na uczestniczenie w nim cudzoziemców?

Nie. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o służbie cywilnej (dalej u.s.c.) zasadą jest, że w służbie cywilnej zatrudnia się osoby będące obywatelami polskimi. Wyjątek od tej zasady przewidziano w art. 5 u.s.c., zgodnie z którym dyrektor generalny urzędu, upowszechniając informacje o wolnych stanowiskach pracy, wskazuje, za zgodą szefa Służby Cywilnej, stanowiska, o które, poza obywatelami polskimi, mogą ubiegać się obywatele Unii Europejskiej, a także obywatele innych państw, którym na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa wspólnotowego przysługuje prawo podjęcia zatrudnienia na terytorium Polski. Cudzoziemiec może być zatrudniony tylko na takim stanowisku, na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa. W razie potrzeby przeprowadzenia naboru trzeba zatem dokonać analizy opisu stanowiska pracy pod kątem spełnienia przesłanek wynikających z art. 5 u.s.c. W przypadku stwierdzenia ich spełnienia dyrektor generalny urzędu powinien wystąpić do szefa Służby Cywilnej o wyrażenie zgody na publikację ogłoszenia z możliwością ubiegania się o to stanowisko przez osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego. Do wniosku o wyrażenie zgody trzeba dołączyć opis stanowiska pracy wraz z uzasadnieniem (por. poradnik dotyczący przeprowadzania naboru do służby cywilnej, http://bip.kprm.gov.pl). Aby można było zatrudnić cudzoziemca, musi on spełniać rygory selekcyjne określone w art. 4 pkt 2-5 u.s.c., czyli korzystać z pełni praw publicznych, nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe, posiadać kwalifikacje wymagane na dane stanowisko i cieszyć się nieposzlakowaną opinią. Cudzoziemiec musi także wykazać się znajomością języka polskiego potwierdzoną zgodnie z rozporządzeniem prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej (do takich dokumentów należy m.in. certyfikat poświadczający zdany egzamin z języka polskiego na poziomie średnim ogólnym lub zaawansowanym wydany przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego). Nawet zaliczenie cudzoziemca do grona najlepszych kandydatów nie musi jednak prowadzić do jego zatrudnienia, gdyż decyzja w tej sprawie należy do dyrektora generalnego urzędu. W razie niezatrudnienia żadnego z kandydatów konieczne może być przeprowadzenie nowego naboru. Jeżeli będzie on dotyczyć tego samego stanowiska (nie nastąpi zmiana opisu stanowiska), nie jest potrzebna nowa zgoda szefa Służby Cywilnej na uczestniczenie cudzoziemców w tym naborze.

podstawa prawna: art. 4, art. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1111 ze zm.); rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 23 kwietnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego przez osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, ubiegające się o zatrudnienie w służbie cywilnej (DzU z 2009 r. nr 64, poz. 539).