- w razie potrzeby inne ustalenia dotyczące w szczególności obowiązku budowy lub przebudowy sieci uzbrojenia terenu, urządzeń wodnych lub urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, innych dróg publicznych, czy też zjazdów.
Dodać należy, iż przedmiotowa decyzja stanowi również postawę do przekazania wybudowanych i oddanych do użytkowania dróg publicznych właściwym zarządcom dróg.
Środki zaskarżenia
Od ZRID przysługuje stronom odwołanie do organu wyższego stopnia, tj.:
- wojewody (w przypadku wydania decyzji przez starostę);
- ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa (gdy decyzję wydaje wojewoda).
Podlega ono rozpoznaniu w terminie 30 dni, zaś ewentualna późniejsza skarga do sądu administracyjnego – w ciągu dwóch miesięcy.
W świetle przepisów omawianej specustawy, w postępowaniu przed organem odwoławczym oraz przed sądem administracyjnym nie można uchylić tej decyzji w całości ani stwierdzić jej nieważności, gdy wadą dotknięta jest tylko część ZRID dotycząca odcinka drogi, nieruchomości, działki.
Wywłaszczenie a odszkodowanie
Wydanie ZRID poprzedza decyzję odszkodowawczą. Przedmiotowe rozwiązanie ma zapobiegać nadmiernemu przedłużaniu się postępowania, z uwagi na konieczność rozstrzygnięcia zagadnień związanych z przyznaniem odszkodowania, w tym jego wysokości. Nie podważa jednak konieczności uiszczenia należnej rekompensaty.
Jego wysokość określa w drodze odrębnej decyzji organ, który wydał ZRID, w terminie 30 dni od dnia, w którym przedmiotowa decyzja stała się ostateczna. Jeżeli został jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności, o odszkodowaniu rozstrzyga się w ciągu 60 dni od dnia jego nadania.
Do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, przy czym istnieje możliwość przekazania uprawnionemu podmiotowi stosownej zaliczki w wysokości 70 proc. odszkodowania określonego przez organ I instancji w dotyczącej je decyzji. Wypłata zaliczki następuje wówczas w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku przez tą osobę. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności ZRID (w całości lub części w odniesieniu do tego podmiotu) istnieje po jego stronie obowiązek zwrotu zwaloryzowanej kwoty zaliczki.
Wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania ZRID oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania, przy czym bierze się pod uwagę jej stan faktyczny, a nie prawny (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 stycznia 2009 roku, sygn. akt: I OSK 29/08). Tak określoną kwotę pomniejsza się o wartość ustanowionych na nieruchomości ograniczonych praw rzeczowych.
Zasadniczo suma wysokości odszkodowania nie może przekroczyć wartości nieruchomości. W drodze wyjątku kwota ta może ulec zwiększeniu:
- o 5 proc. wartości nieruchomości w przypadku jej wydania przez dotychczasowego właściciela (użytkownika wieczystego) w określonym, szybszym terminie, czy też
- o kwotę 10 tys. zł w odniesieniu do nieruchomości zabudowanych.
Odszkodowanie podlega ponadto waloryzacji na dzień wypłaty, według zasad obowiązujących w przypadku zwrotu wywłaszczonych nieruchomości.
Działki gruntu mogą być użytkowane nieodpłatnie przez dotychczasowych właścicieli lub użytkowników wieczystych do dnia wydania nieruchomości, wskazanego w ZRID, który nie może być zasadniczo krótszy niż 120 dni od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna.
Dotkliwy charakter wywłaszczenia
Wywłaszczenie, kończące się wydaniem ZRID, przymusowo pozbawia dany podmiot prawa do nieruchomości (przede wszystkim własności) z mocy samego prawa, bez możliwości ewentualnych obligatoryjnych rokowań w tym zakresie. Uprawniona osoba nie może zatem bardziej aktywnie współdecydować o formie wywłaszczenia, zasadach i wysokości otrzymanej w zamian rekompensaty, czy też wyborze nieruchomości zamiennej. Ponadto, z uwagi na oddzielenie etapu wydawania ZRID od aspektu odszkodowania, procedura ta wprowadza stan niepewności o jego rzeczywistej wysokości, przyznawanej już po wydaniu wspomnianego rozstrzygnięcia.
Co istotnie, praktycznie zasadą stało się nadawanie ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności niejako automatycznie, co w konsekwencji ogranicza możliwość stwierdzenia jego nieważności, jeżeli rozpoczęto budowę. Organy nie badają przy tym, czy rzeczywiście przemawia za tym interes społeczny lub gospodarczy.
Rozstrzygnięcie opatrzone taką klauzulą:
- zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
- uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez właściwego zarządcę drogi, wydania dziennika budowy i rozpoczęcia robót budowlanych.
Właściwe wyważenie interesów
Wobec ciągłego rozwoju dróg publicznych w Polsce, regulacje specustawy drogowej znajdują nadal zastosowanie, nie pozostając bez wpływu na sytuację wielu podmiotów. Właściwe wyważenie wskazanych interesów, z jednej strony uwzględniających potrzeby szerszej społeczności, z drugiej zaś – prawa jednostek, powinno jednak odbywać z poszanowaniem wzajemnych stanowisk. Ważne, aby w całej procedurze nie zapomniano, że wywłaszczenie jest dopuszczalne, ale tylko wtedy, gdy przemawia za tym celu publiczny i odbywa się za słusznym odszkodowaniem.
podstawa prawna: Ustawa z 2 kwietnia 1997 roku Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (DzU z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
podstawa prawna: Ustawa z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 2147 ze zm.)
podstawa prawna: Ustawa z 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 2031 ze zm.)
podstawa prawna: Ustawa z 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1440 ze zm.)
Katarzyna Marczuk-Pieńkowska - adwokat w Kancelarii Szymańczyk Roman Deresz Karpiński Adwokaci Sp. p.