Co robić, gdy kontrahent nie potwierdził salda?

Publikacja: 14.01.2015 04:50

Co robić, gdy kontrahent nie potwierdził salda?

Foto: ROL

- Wysłaliśmy naszym kontrahentom potwierdzenia sald na 30 listopada 2014 roku. Część z nich nie potwierdziła salda, a w kilku przypadkach dostaliśmy odpowiedź o niezgodności. Jak powinniśmy postąpić w poszczególnych przypadkach? – pyta czytelniczka.

Wysyłając potwierdzenia sald do swoich kontrahentów, firma powinna dołączyć zestawienie składających się na nie pozycji. Dzięki temu, gdy saldo jest niezgodne, dłużnikowi łatwiej będzie określić przyczynę rozbieżności. Najczęściej jest nią ujęcie faktur i zapłat w różnych okresach u obu stron. Jeżeli jednak wystąpią niewyjaśnione różnice, to możemy mieć do czynienia z należnościami spornymi i wątpliwymi. Gdy kontrahent kwestionuje wielkość swojego zobowiązania oraz zalega z jego zapłatą i jest mało prawdopodobne, że je spłaci, to w księgach trzeba ująć (zgodnie z zasadą ostrożności) odpis aktualizujący daną należność. Zgodnie z jej charakterem odpis księguje się odpowiednio w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych. Decyzja o uwzględnieniu odpisu aktualizującego i ewentualnym skierowaniu sprawy do sądu jest podejmowana przez kierownika jednostki.

Załóżmy, że spółka miała na koniec listopada należność od kontrahenta X na kwotę 25 750 zł oraz naliczone odsetki za zwłokę w wysokości 50 zł. Dłużnik wykazał na odesłanym potwierdzeniu salda na 30 listopada niezgodność na 1245 zł. Wyjaśnił, że faktura na kwotę 1230 zł została zaksięgowania w grudniu. Powód rozbieżności o pozostałe 15 zł nie został wyjaśniony. Powołując się na wieloletnią współpracę, kontrahent poprosił o anulowanie odsetek. Ze względu na dużą liczbę transakcji w ciągu roku kierownik jednostki podjął decyzję o ujęciu odpisu aktualizującego na ujawnioną różnicę oraz na wartość naliczonych odsetek.

Ewidencja księgowa będzie wyglądać następująco:

1. dokonanie odpisu aktualizującego należności głównej,

2. dokonanie odpisu aktualizującego naliczonych odsetek od należności

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości (dalej: uor) termin i częstotliwość przeprowadzenia inwentaryzacji metodą potwierdzenia sald uważa się za dotrzymany, jeżeli rozpoczęto ją nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, zakończono zaś do 15. dnia następnego roku, a ustalenie stanu na dzień bilansowy nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych. Stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym. Oznacza to, że dla potwierdzenia sald te wysłane na 30 listopada 2014 r. należy zweryfikować o zwiększenia, np. wystawienie nowych faktur w terminie od dnia potwierdzenia do dnia bilansowego, oraz zmniejszenia w postaci spłaty zobowiązań przez kontrahentów w tym samym okresie.

Załóżmy, że saldo należności kontrahenta Y na dzień potwierdzenia (30 listopada 2014 r.) wynosiło 18 450 zł. 12 grudnia 2014 r. wystawiono fakturę za sprzedane wyroby na kwotę 3075 zł, a 17 grudnia 2014 r. zarejestrowano wpływ na rachunek bankowy zapłaty należności od tego odbiorcy w wysokości 6150 zł. Operacje te sprawiły, że saldo na dzień bilansowy 31 grudnia 2014 r. będzie wynosiło 15 375 zł (18 450 + 3075 – 6150).

Potwierdzenie sald jest jedną z trzech metod inwentaryzacji wskazywanych przez ustawę o rachunkowości, obok spisu z natury oraz porównywania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości inwentaryzowanych składników. Co do zasady, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt. 2 uor, inwentaryzację należności powinno się przeprowadzić metodą potwierdzenia sald, jednak ustawa nie przewiduje tzw. milczącego akceptu potwierdzenia salda. Dlatego w razie braku odpowiedzi od kontrahenta należy zinwentaryzować wartość należności poprzez porównanie z dokumentami źródłowymi (art. 26 ust. 1 pkt 3 uor).

—Magdalena Zyskowska, starsza konsultantka w departamencie audytu, Grupa ECA

- Wysłaliśmy naszym kontrahentom potwierdzenia sald na 30 listopada 2014 roku. Część z nich nie potwierdziła salda, a w kilku przypadkach dostaliśmy odpowiedź o niezgodności. Jak powinniśmy postąpić w poszczególnych przypadkach? – pyta czytelniczka.

Wysyłając potwierdzenia sald do swoich kontrahentów, firma powinna dołączyć zestawienie składających się na nie pozycji. Dzięki temu, gdy saldo jest niezgodne, dłużnikowi łatwiej będzie określić przyczynę rozbieżności. Najczęściej jest nią ujęcie faktur i zapłat w różnych okresach u obu stron. Jeżeli jednak wystąpią niewyjaśnione różnice, to możemy mieć do czynienia z należnościami spornymi i wątpliwymi. Gdy kontrahent kwestionuje wielkość swojego zobowiązania oraz zalega z jego zapłatą i jest mało prawdopodobne, że je spłaci, to w księgach trzeba ująć (zgodnie z zasadą ostrożności) odpis aktualizujący daną należność. Zgodnie z jej charakterem odpis księguje się odpowiednio w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych. Decyzja o uwzględnieniu odpisu aktualizującego i ewentualnym skierowaniu sprawy do sądu jest podejmowana przez kierownika jednostki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił