Celem sprawozdawczości finansowej, jako finalnego „produktu" rachunkowości jednostki, jest dostarczenie zainteresowanym podmiotom określonych informacji. Tradycyjnie, głównym zakresem danych udostępnianych odbiorcom sprawozdawczości były różnego rodzaju dane finansowe, prezentujące zasobność majątku, źródła finansowania, poziom zadłużenia, płynność czy rentowność. Z czasem zmieniały się jednak oczekiwania odbiorców sprawozdań. Wzrosło zapotrzebowanie na dodatkowe dane, wykraczające poza informacje stricte finansowe. Rozwijająca się koncepcja CSR (ang. Corporate Social Responsibility) wymogła na podmiotach nie tylko zmianę nastawienia do prowadzenia działalności. Pojawiły się także wymogi co do informowania o poczynaniach spółek w kierunku wdrażania CSR w rzeczywistości.
Implementacja unijnych regulacji
Zakres sprawozdań finansowych i ujętych w nich informacji w krajach unijnych definiują przede wszystkim Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej. Nie jest to jednak jedyne źródło prawa, które wskazuje zakres informacji, jakie jednostki powinny przekazywać interesariuszom.
Innym dokumentem była dotąd dyrektywa 2013/34/UE z 26 czerwca 2013 r. Charakteryzowała ona część definicji finansowych oraz wskazywała, jak szeroki zakres informacji finansowych i niefinansowych poszczególne rodzaje jednostek (mikro, małe, średnie i duże) powinny przekazywać w raportach. W dyrektywie tej wskazano wytyczne Parlamentu Europejskiego odnośnie do zasad sporządzania sprawozdań finansowych jednostek i grup kapitałowych, treści informacji dodatkowej, możliwych uproszczeń czy dodatkowych wymogów wobec jednostek zainteresowania publicznego.
22 października 2014 r. uchwalona została dyrektywa 2014/95/UE Parlamentu Europejskiego zmieniająca powyższą dyrektywę. Do pierwotnego wzoru dyrektywy wprowadzono dodatkowo kilka artykułów, które zwiększyły zakres przekazywanych informacji wymaganych przez organy UE. Rozszerzono zakres wymaganych informacji o kolejne dane niefinansowe, mające być odpowiedzią na koncepcję CSR. Należy tu jednak podkreślić, że ten rozszerzony zakres nie dotyczy wszystkich podmiotów. Obejmuje jedynie duże podmioty zainteresowania publicznego oraz grupy kapitałowe, których jednostką dominującą są duże podmioty zainteresowania publicznego. Zaktualizowane przepisy dyrektywy 2014/95/UE zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., a zatem jednostki objęte rozszerzeniem informacji będą musiały zastosować się do wytycznych w rocznych sprawozdaniach już za bieżący rok.
Zmiany, jakie Parlament UE przyjął w dyrektywie 2014/95/UE, wpłynęły na konieczność aktualizacji wewnętrznych przepisów krajowych. Z tego powodu zmieniły się dwa główne polskie akty prawne dotyczące zakresu sprawozdawczości jednostek zainteresowania publicznego : ustawa o rachunkowości (dalej: uor) oraz rozporządzenie ministra finansów z 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (dalej: rozporządzenie). Nowelizacja przepisów w praktyce oznaczała dodanie artykułu 49b uor oraz poszerzenie § 91 ust. 5 rozporządzenia. W ten sposób całość wytycznych zawartych w dyrektywie 2014/95/UE została zaimplementowana do polskiego prawa i zachowano w tym aspekcie pełną spójność przepisów.