Brytyjskie gazety na sprzedaż. Pod naciskiem rządu wycofał się inwestor

Gazety „Daily Telegraph” i „Sunday Telegraph” ponownie wystawiono na sprzedaż po niepowodzeniu ich przejęcia przez zagraniczny fundusz – informuje BBC. Zanim zainterweniował w styczniu brytyjski rząd, brytyjski gazety kupiło konsorcjum RedBird IMI ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Publikacja: 30.04.2024 20:30

RedBird IMI de facto przejął kontrolę nad gazetami „Telegraph” i magazynem „Spectator” w grudniu

RedBird IMI de facto przejął kontrolę nad gazetami „Telegraph” i magazynem „Spectator” w grudniu

Foto: Bloomberg

Brytyjski rząd postanowił jednak chronić brytyjską prasę przed zagranicznymi wpływami i wprowadził przepisy zakazujące obcym państwom posiadania brytyjskich gazet i magazynów informacyjnych. W związku z tym fundusz RedBird poinformował, że jego plany przejęcia „nie są już wykonalne”, dodając, że teraz będzie starała się zapewnić „najlepszą wartość” tytułom, w tym magazynowi „Spectator”. I wystawia je na sprzedaż, by być w zgodzie z brytyjskim prawem.

Decyzja RedBird IMI – spółki wspieranej przez wiceprezydenta Zjednoczonych Emiratów Arabskich szejka Mansoura bin Zayeda al-Nahyana i amerykańskiej firmy inwestycyjnej RedBird Capital Partners – ponownie wystawia grupę gazet na sprzedaż,. Oczekuje się, że kilku znanych konkurentów ponownie wystąpi z ofertą kupna.

Czytaj więcej

Brytyjczycy robią porządek na rynku mediów. Koniec z zagranicznymi wpływami

Rodzina Barclay musi sprzedać swoje aktywa medialne

RedBird IMI formalnie przejął kontrolę nad gazetami „Telegraph” i magazynem „Spectator” w grudniu 2023 roku, spłacając długi dotychczasowego właściciela rodziny Barclay, w tym pożyczkę o wartości 600 milionów funtów zaciągniętą pod zastaw tytułów – przypomina „The Guardian”.

Planowane przejęcie przez RedBird IMI „The Telegraph”, powszechnie postrzeganego jako dziennik Partii Konserwatywnej, spotkało się z ostrym sprzeciwem wielu konserwatywnych parlamentarzystów i ich kolegów, którzy wyrazili obawy dotyczące wolności słowa. Zjednoczone Emiraty Arabskie, które zapewniają wsparcie finansowe dla 75 proc. RedBird IMI, były w przeszłości krytykowane za naruszanie wolności prasy. Obawy skłoniły rząd w Londynie do opracowania przepisów, które mają wejść w życie w nadchodzących tygodniach.

Czytaj więcej

Były prezes Banku Anglii pokieruje Bloombergiem

20 chętnych na „Telegraph”

Zeszłoroczna oferta zakupu „Telegraph” wzbudziła zainteresowanie ponad 20 oferentów. Obecnie też oczekuje się dużego zainteresowania ze strony potencjalnych oferentów, w tym „Daily Mail” i General Trust, a także Paula Marshalla, założyciela funduszu hedgingowego i założyciela GB News. Zainteresowanie nabyciem „Spectatora” wykazała należąca do Ruperta Murdocha gazeta „News UK”. Możliwe jest też, że „Telegraph” i „Spectator” będą sprzedawane osobno. Rodzina Barclay pozostaje formalnie udziałowcami tytułów, ale nie odgrywa żadnej roli w zarządzaniu grupą gazet.

Gazety „The Telegraph” i „Spectator” zostały wystawione na sprzedaż w zeszłym roku, kiedy Lloyds Banking Group przejęło je od wieloletnich właścicieli, rodziny Barclay, która nie spłaciła pożyczki w wysokości ponad 1 miliarda funtów – przypomina BBC.

Brytyjski rząd postanowił jednak chronić brytyjską prasę przed zagranicznymi wpływami i wprowadził przepisy zakazujące obcym państwom posiadania brytyjskich gazet i magazynów informacyjnych. W związku z tym fundusz RedBird poinformował, że jego plany przejęcia „nie są już wykonalne”, dodając, że teraz będzie starała się zapewnić „najlepszą wartość” tytułom, w tym magazynowi „Spectator”. I wystawia je na sprzedaż, by być w zgodzie z brytyjskim prawem.

Decyzja RedBird IMI – spółki wspieranej przez wiceprezydenta Zjednoczonych Emiratów Arabskich szejka Mansoura bin Zayeda al-Nahyana i amerykańskiej firmy inwestycyjnej RedBird Capital Partners – ponownie wystawia grupę gazet na sprzedaż,. Oczekuje się, że kilku znanych konkurentów ponownie wystąpi z ofertą kupna.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
TVP: Musimy negocjować z poszkodowanymi za rządów PiS
Media
Rosyjskie media zakazane w Unii. Sankcje na największe agencje i gazety
Media
„Eras Tour” Taylor Swift może dać brytyjskiej gospodarce prawie mld funtów
Media
Raport z festiwalu w Cannes. Kina straciły miliardy widzów
Media
"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem prasowym dekady