Niezależnie od doświadczenia, potencjalny pracownik musi umieć zaprezentować się w najlepszym świetle podczas całego procesu rekrutacji, który zaczyna się już od momentu wysłania CV. Kluczowym etapem selekcji pracowników jest rozmowa. Podczas bezpośredniego kontaktu pracodawca uzyskuje informacje o kandydacie poprzez zadawanie starannie dobranych pytań. Służy to sprawdzeniu faktycznych kwalifikacji oraz pożądanych cech charakteru. Podczas rozmowy także pracownik ma szansę dowiedzieć się więcej o oferowanym stanowisku oraz warunkach zatrudnienia. Jako dyrektor dwóch międzynarodowych spółek przez lata przeprowadziłem setki rozmów z potencjalnymi pracownikami. Niektóre z nich były interesujące, inne przeciętne, a jeszcze inne zatrważające. A oto kilka wartościowych wskazówek, dzięki którym szanse kandydata na zatrudnienie w procesie rekrutacji wzrosną.
1. CV
CV jest pierwszym dokumentem, na podstawie którego kandydat podlega selekcji. Jest ono swoistą wizytówką, której treść jest krytycznie oceniana przez rekrutera. Warto podkreślić, że osoba zajmująca się rekrutacją dziennie ma do czynienia z kilkudziesięcioma CV, których treść, oprawa graficzna oraz – uwaga! – zdjęcie decydują o udziale w dalszym etapie procesu. Niestety wiele osób nie zadaje sobie trudu, aby dostosować CV do profilu firmy, do której aplikuje. Często kandydat rozsyła bez zastanowienia taki sam dokument do wielu firm. To nie tylko zmniejszenie jego szans, ale również zwyczajna strata czasu. Drogą do sukcesu jest zawarcie w CV tak zwanych słów kluczowych, które są wyłapywane przez rekruterów. Warto zapoznać się z wymaganiami zawartymi w ogłoszeniu i dostosować do nich treść CV.
2. Pierwsza rozmowa – telefoniczna
Po rozesłaniu CV należy spodziewać się kontaktu zwrotnego – najczęściej drogą telefoniczną. Błaha rozmowa, dotycząca umówienia się na spotkanie, może nieść za sobą wiele innych informacji o kandydacie. Często już podczas tej formy kontaktu rekruterzy są w stanie wyłapać zarówno pozytywne, jak i negatywne sygnały dotyczące rozmówcy. Czego należy unikać podczas takiej rozmowy? Przede wszystkim nie należy zadawać pytań takich jak: „z jakiej firmy pan dzwoni?"," czym się ta firma zajmuje?", „o jakie stanowisko chodzi?". Ponadto cenione są elastyczność, miły głos oraz tzw. „uśmiech telefoniczny". Pierwszy kontakt często zostaje zapamiętany na długo, a wrażenia wyniesione z rozmowy telefonicznej mogą być odnotowywane przy nazwisku kandydata.
3. Przygotowanie do spotkania
Umiejętność skutecznego przejścia przez proces rekrutacji, czyli takiego, który pozwoli wyróżnić się na tle innych kandydatów, nie musi być cechą charakteru – może być wyuczoną oraz stale usprawnianą kompetencją. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej w kwestii merytorycznej oraz ogólnej. Rozmowa zwykle nie koncentruje się jedynie na wyliczeniu suchych faktów, ale dotyczy również umiejętności miękkich oraz preferencji trybu pracy. Podczas procesu może zostać zlecone wykonanie case study, którego celem jest pokazanie sposobu myślenia oraz podejścia do konkretnego problemu. Sposób rozwiązania zadania daje pewien obraz trybu pracy kandydata, a to nierzadko decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu jego aplikacji.
4. Wiedza o firmie
Nie ma nic pewniejszego niż to, że podczas rozmowy padnie pytanie o znajomość organizacji. Nieprzygotowanie się z podstawowej wiedzy o firmie jest niestety objawem ignorancji. Warto jak najwięcej przeczytać o danym przedsiębiorstwie, o specyfice branży, w jakiej ona funkcjonuje. Uwaga! Warto też poświęcić chwilę na znalezienie informacji o firmie spoza jej strony internetowej. Znajomość ciekawostek oraz ważnych wydarzeń lub kluczowych publikacji może stanowić dodatkowy atut. Ponadto zaangażowanie kandydata może być potwierdzone między innymi poprzez posiadanie przygotowanych notatek. Warto więc zapisać sobie najważniejsze dane, które mogą stanowić punkt odniesienia podczas rozmowy. Nie tylko wzmocni to obraz kandydata jako osoby merytorycznej i zaangażowanej, ale także po prostu ułatwi odpowiadanie na pytania.