Recykling: Kiedy korzystać z organizacji odzysku

Formalności związane z odzyskiem i recyklingem niektórych szczególnie uciążliwych dla środowiska produktów są tak żmudne i skomplikowane, że przedsiębiorcy coraz częściej cedują je na wyspecjalizowane firmy

Aktualizacja: 07.10.2011 04:51 Publikacja: 07.10.2011 03:00

Recykling: Kiedy korzystać z organizacji odzysku

Foto: www.sxc.hu

Październik to ostatni moment na podjęcie decyzji w sprawie rozliczania się za odzysk i recykling. Pytanie jest proste, czy rozliczać się samodzielnie, czy przekazać ten obowiązek specjalistom?

Dla wielu przedsiębiorców umowa z organizacją to dobre rozwiązanie. Dlaczego jednak już teraz warto się umówić, skoro zgodnie z przepisami na podjęcie decyzji przedsiębiorcy mają formalnie czas do grudnia? Otóż organizacje odzysku także muszą zapewnić sobie otrzymywanie odpowiedniej ilości odpadów opakowaniowych czy elektrośmieci, tak by mogły zaproponować firmom stawkę niższą niż oficjalna wysokość opłaty produktowej.

– Na razie przyjmujemy zainteresowanych przekazywaniem nam obowiązków związanych z recyklingiem baterii – mówi prezes zarządu spółki  zajmującej się obowiązkami w zakresie baterii i akumulatorów. – Ale może się zdarzyć, że np. w listopadzie nasze limity się wyczerpią i nie będziemy mogli przejąć obowiązków za kolejne podmioty. Podobną sytuację sygnalizuje wielu przejmujących obowiązki w zakresie baterii i organizacji odzysku.

Firmy, które wprowadzają na rynek towary w opakowaniach i same mają sporo odpadów opakowaniowych (np. sprowadzają w pudełkach czy torbach foliowych różne elementy niezbędne do produkcji), powinny się zastanowić, czy opłaca się im zawierać umowę z organizacją i jej płacić. Muszą jednak dokładnie pilnować spraw związanych z przekazywaniem odpadów do odzysku i recyklingu.

Tym, którzy odzyskują niewiele odpadów opakowaniowych albo nie zadbali o potwierdzenie odzysku i recyklingu, radzimy skorzystać z pomocy organizacji, bo opłaty za wywiązanie się z obowiązku proponowane przez nie są niższe niż oficjalna opłata produktowa za niewykonanie obowiązków. W przypadku opłaty produktowej od opakowań same rozliczenia nie są bardzo skomplikowane i dokonuje się ich tylko raz w roku.

Trudniej jest rozliczyć się z obowiązków za wprowadzony sprzęt elektryczny i elektroniczny. Trzeba to też robić dwa razy w roku. Ponadto kłopotów przysporzyć może zbieranie zużytych sprzętów. Dlatego zazwyczaj mali i duzi producenci i importerzy chętnie korzystają z usług organizacji odzysku. Podobnie jest z tymi firmami, które podlegają przepisom o bateriach i akumulatorach.

Dla wielu z nich prowadzenie punktów zbierania lub podpisywanie umów z już istniejącymi to duże utrudnienie. Na dodatek obowiązkowo trzeba składać aż pięć sprawozdań. Dlatego i w tym wypadku lepiej scedować obowiązki na wyspecjalizowaną firmę. Nie musi to być organizacja odzysku (ustawa nie przewiduje ich powoływania). Oczywiście ani w przepisach o zużytym sprzęcie, ani w regulacjach o bateriach i akumulatorach nie ma zakazu samodzielnego wywiązywania się z obowiązków.

Jest grupa przedsiębiorców, którzy na ostatnią chwilę zostawiają  rozliczanie się z obowiązków. Jeśli nie podpiszą umowy do końca roku, to muszą liczyć się, że nie skorzystają z niższych cen oferowanych przez organizacje. Nie mają wtedy wyjścia, rozliczają się samodzielnie, co nie znaczy, że nie mogą zlecić przygotowania samych rachunków i wypełnienia dokumentów organizacji czy biuru rachunkowemu. Wnoszą też opłatę zgodną ze stawkami określonymi w przepisach.

Nawet jeżeli firma ceduje na inny podmiot obowiązki, to także musi być w zgodzie z przepisami, by nie płacić kar.

PO CZYM POZNAĆ DOBRĄ ORGANIZACJĘ

Przedsiębiorcom trudno jest zorientować się, czy organizacje odzysku rzetelnie prowadzą swoją działalność, czy czerpią zyski z nieuczciwego procederu zwanego handlem kwitami

Dla wizerunku firm, zwłaszcza kooperujących z zagranicznymi partnerami, zlecenie obowiązków rzetelnej organizacji jest często istotniejsze niż niski koszt proponowany przez tych, którzy stosują nieuczciwe chwyty. Niestety, nie jest łatwo ustalić, która organizacja jest godna polecenia. Na co więc przedsiębiorca powinien zwracać uwagę?

Zapytaj w urzędzie

Organizacje odzysku opakowań, olejów smarowych i opon nie muszą figurować w żadnym rejestrze. Muszą jednak działać w formie spółki akcyjnej a także złożyć marszałkowi województwa odpis statutu i zaświadczenie albo oświadczenie o wpisie do rejestru sądowego, w ciągu dwóch tygodni od zarejestrowania.

Zawsze można więc zapytać w urzędzie, czy taka spółka dopełniła wszystkich formalności. W  nazwie musi być określenie „organizacja odzysku”.

Sprawdź w Internecie

Listę referencyjną organizacji odzysku opakowań prowadzi Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań (COBRO). Od ubiegłego roku są na niej tylko trzy organizację, choć na rynku działa takich ok. 30. Można je znaleźć na stronie internetowej www.cobro.org.pl.

Łatwiej znaleźć legalną organizację odzysku zużytego sprzętu. Te mają bowiem obowiązek wpisania się do rejestru prowadzonego przez głównego inspektora ochrony środowiska. Na stronie internetowej GIOŚ znaleźliśmy osiem takich spółek. Niestety, nie ma listy referencyjnej takich organizacji.

Właściwą trzeba znaleźć samodzielnie.

Liczą się akcje i certyfikaty

Warto, podobnie jak przy organizacjach opakowań, pytać, ile elektrośmieci organizacja zebrała, kto jest jej klientem, jak dba o ochronę wrażliwych danych, czy ma ekologiczne certyfikaty jak EMAS czy ISO 14001(niestety tylko nieliczne chwalą się takimi certyfikatami) i jak długo działa na rynku.

– Warto też przyjrzeć się choćby wielkości i rozmachowi prowadzonych kampanii edukacyjnych i sprawdzić, czy mają charakter ciągły, kogo i  jakim zasięgiem objęły – mówią specjaliści zajmujący się zużytym sprzętem. – Jedna akcja w roku to za mało, skoro organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego ma obowiązek przekazać 5 proc. swoich przychodów na prowadzenie działalności edukacyjnej.

Najtrudniej wybrać firmę, która pomoże wypełnić obowiązki w zakresie baterii i akumulatorów. W tym wypadku nie ma ani konieczności rejestrowania się, ani list referencyjnych. Ofert w Internecie jest sporo i zupełnie nie wiadomo, jak je oceniać.

Więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Październik to ostatni moment na podjęcie decyzji w sprawie rozliczania się za odzysk i recykling. Pytanie jest proste, czy rozliczać się samodzielnie, czy przekazać ten obowiązek specjalistom?

Dla wielu przedsiębiorców umowa z organizacją to dobre rozwiązanie. Dlaczego jednak już teraz warto się umówić, skoro zgodnie z przepisami na podjęcie decyzji przedsiębiorcy mają formalnie czas do grudnia? Otóż organizacje odzysku także muszą zapewnić sobie otrzymywanie odpowiedniej ilości odpadów opakowaniowych czy elektrośmieci, tak by mogły zaproponować firmom stawkę niższą niż oficjalna wysokość opłaty produktowej.

Pozostało 90% artykułu
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?