Dostawa części dla przemysłu stoczniowego z zerową stawką VAT

W przypadku dostaw produktów przeznaczonych do montażu na statkach pełnomorskich na rzecz pośrednika, można zastosować zerową stawkę VAT. Ustawodawca nie wprowadza bowiem wymogu odnoszącego się do podmiotu, na rzecz którego jest dokonywana dostawa części i wyposażenia dla jednostek pływających. Stosuje jedynie kryterium przedmiotowe.

Publikacja: 22.01.2018 01:00

Dostawa części dla przemysłu stoczniowego z zerową stawką VAT

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 17 października 2017 r. (I SA/Gd 1221/17).

Spółka zajmuje się projektowaniem i budową urządzeń dla przemysłu stoczniowego z przeznaczeniem na statki oraz platformy wiertnicze. Dokonuje ich dostawy zarówno na rzecz stoczni, jak również na rzecz pośredników, którzy następnie montują zakupione części do innego urządzenia i dokonują dostawy całego urządzenia na rzecz armatora bądź stoczni.

Spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem dotyczącym możliwości stosowania preferencyjnej stawki zero proc. w sytuacji gdy produkowane przez nią części są co prawda montowane na jednostkach pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jednak najpierw są nabywane przez pośredników, którzy następnie realizują ich dostawę na rzecz stoczni bądź armatora.

Zdaniem spółki, z art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że dla możliwości zastosowania stawki zero proc. prawodawca nie wprowadza wymogu dotyczącego podmiotu, na rzecz którego jest dokonywana dostawa, ale stosuje wyłącznie kryterium przedmiotowe. Nie mamy więc do czynienia z wymogiem bezpośredniości dostawy i możliwe jest zastosowanie stawki zero proc. VAT. Organ interpretacyjny w interpretacji indywidualnej z 10 maja 2017 r. (0461-ITPP2. 4512.219. 2017.1.AW) nie podzielił stanowiska spółki. Zdaniem organu preferencyjna stawka podatku w wysokości zero proc. nie ma zastosowania w sytuacji, gdy dostawa dokonywana jest na rzecz podmiotów będących pośrednikami, nawet jeśli w chwili dostawy ostateczne przeznaczenie towarów jest znane. W swojej argumentacji organ interpretacyjny odwołał się w szczególności do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 3 września 2015 r. w sprawie „Fast Bunkering Klaip?da UAB" C-526/13 dotyczącego dostawy paliwa na jednostkę pływającą poprzez pośredników działających we własnym imieniu, w którym TSUE wskazał na brak możliwości zastosowania zwolnienia z VAT.

Spółka nie zgodziła się z ww. stanowiskiem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i złożyła skargę do sądu administracyjnego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku przyznał rację spółce i uchylił zaskarżoną interpretację. Zdaniem sądu, z treści art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT wynika jednoznacznie, że zwolnienie ma wyłącznie charakter przedmiotowy.   —Julia Duszczenko, współpracowniczka zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Joanna Hel, konsultantka w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

WSA w analizowanym wyroku odniósł się w głównej mierze do wykładni literalnej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z której wynika, że możliwość stosowania zerowej stawki VAT zależy od spełnienia kryterium przedmiotowego i nie jest obwarowana ograniczeniem podmiotowym w tym zakresie. Ustawodawca nie przewidział bowiem w tym przepisie dodatkowego warunku w postaci dokonania przedmiotowej dostawy na rzecz armatora morskiego albo podmiotu budującego bezpośrednio dla niego statek. Zdaniem sądu, oznacza to, że jeśli towary dostarczane na rzecz jakiegokolwiek podmiotu są przeznaczone na jednostki pływające, o których mowa w art. 83 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, to istnieje możliwość zastosowania stawki VAT zero proc.

WSA odniósł się także do przywołanego przez organ podatkowy wyroku TSUE z 3 września 2015 r. w sprawie „Fast Bunkering Klaip?da UAB" C-526/13 dotyczącego dostawy paliwa na jednostkę pływającą poprzez pośredników działających we własnym imieniu. Podkreślił, że dostawa paliw jest transakcją odmienną z uwagi na uniwersalność paliwa jako towaru i wykorzystywanie go także w innych gałęziach gospodarki. Tym samym nie można analogicznie potraktować dostawy części i wyposażenia.

Kwestia ta jest ściśle związana z problematyką łańcucha dostaw w przypadku budowy jednostki pływającej. Wątpliwości interpretacyjne w tym zakresie budzi określenie, w którym momencie dostawy danej części, czy też elementu wyposażenia jednostki pływającej istnieje możliwość zastosowania zerowej stawki VAT. Stosownie do treści wyjaśnień wydanych przez Ministerstwo Finansów 22 grudnia 2016 r. w zakresie opodatkowania stawką VAT w wysokości zero proc. dostawy towarów i świadczenia usług dotyczących niektórych jednostek pływających, stawka ta nie będzie miała zastosowania w całym łańcuchu produkcji statku [str. 3 wyjaśnień]. Jako przykład w przytoczonych wyjaśnieniach wskazana została dostawa silnika okrętowego, gdzie minister rozwoju i finansów uznał, że do nabycia materiałów do jego produkcji stawka VAT w wysokości zero proc. nie znajdzie zastosowania, natomiast dostawa całego gotowego silnika będzie już takiej stawce podlegać.

Tym niemniej, analogiczne wnioski do tych wskazanych przez WSA w Gdańsku w analizowanym wyroku, można wysnuć z orzecznictwa TSUE, na co wskazuje chociażby przykładowo wyrok z 4 maja 2017 r. w sprawie „A Oy" C- 33/16. Trybunał potwierdził w nim możliwość stosowania zwolnienia z VAT w przypadku świadczenia przez podwykonawców usług przeładunkowych na rzecz jednostek pływających.

Podsumowując, problematyka stosowania zerowej stawki VAT w łańcuchu dostawy części i wyposażenia dla jednostek pływających nadal powinna budzić wątpliwości, pomimo wydania przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów wyjaśnień w tym zakresie. Jak wskazuje komentowany wyrok, podejście sądów administracyjnych do analizowanej kwestii różni się bowiem od stanowiska organów podatkowych. Tym samym, próba uzyskania pozytywnej interpretacji prawa podatkowej przez podatnika może prowadzić do sporu w tym zakresie z organami podatkowymi, ale – jak wskazuje komentowany wyrok – rozstrzygnięcie przychylne podatnikowi jest jak najbardziej możliwe do uzyskania na etapie sądowym.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 17 października 2017 r. (I SA/Gd 1221/17).

Spółka zajmuje się projektowaniem i budową urządzeń dla przemysłu stoczniowego z przeznaczeniem na statki oraz platformy wiertnicze. Dokonuje ich dostawy zarówno na rzecz stoczni, jak również na rzecz pośredników, którzy następnie montują zakupione części do innego urządzenia i dokonują dostawy całego urządzenia na rzecz armatora bądź stoczni.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Edukacja
Matura 2024: język polski - poziom podstawowy. Odpowiedzi eksperta
Sądy i trybunały
Trybunał niemocy. Zabezpieczenia TK nie zablokują zmian w sądach
Sądy i trybunały
Piebiak: Szmydt marzył o robieniu biznesu na Wschodzie, mógł być szpiegiem
Sądy i trybunały
"To jest dla mnie szokujące". Szefowa KRS o sprawie sędziego Szmydta
Konsumenci
Kolejna uchwała SN w sprawach o kredyty