Firma jest przedstawiana jako podmiot odpowiedzialny społecznie i zaangażowany w rozwój kultury, co może przyczynić się do zwiększenia jej przychodów. Ten argument przekonał fiskusa, który przyznał, że przedsiębiorca sponsorujący muzeum skorzysta z nowej, wprowadzonej przez Polski Ład, podatkowej ulgi.

O interpretację wystąpił prawnik prowadzący jednoosobową kancelarię. Kupił zabytkowe przedmioty (antyki) i zamierza przekazać muzeum. Chce też wesprzeć je finansowo. W zamian za to muzeum ma reklamować jego kancelarię.

Szczegóły współpracy określa umowa sponsoringu. Wymienia, na czym mają polegać usługi reklamowe. Na przykład w gablocie z antykami znajdzie się informacja o sponsorze, dostępna dla każdego zwiedzającego. W muzeum zawiśnie afisz zawierający logo kancelarii. Materiały reklamowe będą udostępniane w czasie zjazdów i konferencji. Informacja o sponsorze znajdzie się też na stronie internetowej muzeum.

Czytaj więcej

Są nowe preferencje dla sponsorów

Czy prawnik może skorzystać z nowej, wprowadzonej przez Polski Ład ulgi? Czy ma prawo zaliczyć wydatki na zakup antyków oraz przekazane muzeum kwoty do kosztów uzyskania przychodów? A następnie odliczyć ich połowę od dochodu?

Przedsiębiorca twierdzi, że tak. Argumentuje, że wydatki na sponsoring mają związek z jego działalnością. Dzięki reklamie informacje o kancelarii docierają do potencjalnych klientów. Przedstawiany jest jako podmiot odpowiedzialny społecznie, zaangażowany w rozwój kultury, propagujący sztukę. To wszystko może przyczynić się do zwiększenia przychodów.

Prawnik zaznacza też, że są spełnione warunki nowej ulgi. Wydatki są bowiem ponoszone na działalność kulturalną, a konkretnie na finansowanie instytucji kultury wpisanej do rejestru prowadzonego na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Co na to skarbówka? Zgodziła się ze stanowiskiem prawnika. Przypomniała ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów i potwierdziła, że zalicza się do nich wydatki na reklamę. Może ona być realizowana w różny sposób, także za pomocą sponsoringu. Jest on jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom finansowanej instytucji.

Wydatki na zakup antyków, a także przekazane muzeum kwoty można więc rozliczyć w kosztach. Dodatkowo, zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia przepisami, wolno odliczyć je w połowie od dochodu.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

Urzędnicy przypomnieli też, że świadczenia obu stron umowy powinny być ekwiwalentne.

Numer interpretacji: 0115-KDIT3.4011. 422.2022.1.PS