Księga przychodów i rozchodów: rozpoczynający działalność gospodarczą nie muszą już zawiadamiać o prowadzeniu pkpir

Zmniejszą się formalności dla zakładających działalność gospodarczą.

Publikacja: 06.03.2018 06:10

Księga przychodów i rozchodów: rozpoczynający działalność gospodarczą nie muszą już zawiadamiać o prowadzeniu pkpir

Foto: Adobe Stock

Minister finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dostosowuje je do zmian, które od 1 stycznia obowiązują w ustawie o PIT.

Przypomnijmy, że do końca 2017 r. osoby, które zakładały działalność gospodarczą i zdecydowały się na podatkową księgę przychodów i rozchodów, musiały zawiadomić fiskusa o jej prowadzeniu. Podobnie było z tymi, którzy wcześniej rozliczali się zryczałtowanym podatkiem od przychodów albo prowadzili księgi rachunkowe.

Od 1 stycznia nie ma już tego obowiązku. Tak przynajmniej wynika z ustawy o PIT. W rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nadal jednak jest § 10 ust. 2–3, który mówi o konieczności złożenia zawiadomienia. Nowelizacja rozporządzenia likwiduje ten przepis.

Wykreślony zostanie też § 8 ust. 1 pkt 1 mówiący o obowiązku zawiadamiania skarbówki o prowadzeniu księgi przez biuro rachunkowe.

Przedsiębiorcy nie będą musieli także informować fiskusa o sporządzaniu remanentu na koniec miesiąca. W uzasadnieniu nowelizacji czytamy, że ustawa o PIT nakłada obowiązek obliczenia zaliczki na podatek dochodowy z uwzględnieniem remanentu, nie uzależniając tego od zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze jego sporządzenia.

W rozporządzeniu poszerzony zostanie katalog sytuacji, w których mimo błędów w księdze zostanie ona uznana przez fiskusa za rzetelną. Będzie tak, gdy przedsiębiorca uzupełni zapisy bądź skoryguje błędne w ciągu 14 dni od wszczęcia kontroli.

Wiąże się to z 14-dniowym terminem na złożenie korekty deklaracji, o którym mówi art. 62 ust. 4 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Jak czytamy w uzasadnieniu nowelizacji, księga jest podstawą sporządzenia deklaracji. Uzasadnione jest zatem uznanie skorygowanej w tym terminie księgi za rzetelną.

Z rozporządzenia usunięte zostaną przepisy mówiące o przedsiębiorcach udzielających pożyczek pod zastaw. Jak podkreślono w uzasadnieniu nowelizacji, taka działalność powinna być prowadzona wyłącznie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej (przepisy o podatkowej księdze przychodów i rozchodów nie mają więc zastosowania).

Nowelizacja ma wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu. Będzie miała zastosowanie do dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2018 r.

etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Minister finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dostosowuje je do zmian, które od 1 stycznia obowiązują w ustawie o PIT.

Przypomnijmy, że do końca 2017 r. osoby, które zakładały działalność gospodarczą i zdecydowały się na podatkową księgę przychodów i rozchodów, musiały zawiadomić fiskusa o jej prowadzeniu. Podobnie było z tymi, którzy wcześniej rozliczali się zryczałtowanym podatkiem od przychodów albo prowadzili księgi rachunkowe.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego